Kenniscentrum voor fietsbeleid

Nieuwsoverzicht 2018

16-04-2018 In een Tsjechisch studie werden 119 dodelijke fietsongevallen onderzocht. 44 fietsers zouden het ongeluk mogelijk hebben overleefd als ze een fietshelm hadden gedragen.
13-04-2018 Maak het mogelijk dat werkgevers hun werknemers belastingvrij een fietsparkeerplek in een betaalde fietsparkeergarage nabij een OV-station ter beschikking kunnen stellen. Het is één van de suggesties die VNG en IPO meegeven aan de staatssecretarissen van IenW en van Financiën.
11-04-2018 Eerst was er Swapfiets. Nu is er ook de VanMoof abonneefiets.
10-04-2018 Er komen meer steeds meer soorten fietspadverharding op de markt. Je kunt er fietspaden goedkoper mee opknappen. En als fietser zou je er zelfs sneller op fietsen.
10-04-2018 In 2017 is het aantal aangiftes van fietsdiefstal op het Stationsplein in Enschede met 50% gedaald. Op basis van de eerste cijfers concluderen gemeente en politie dat de pilot om fietsdiefstal terug te dringen succesvol is geweest.
10-04-2018 De programmaraad van CROW-Fietsberaad is op zoek naar drie nieuwe leden die willen bijdragen aan de kwaliteit en de vernieuwing van het fietsbeleid in Nederland. Belangstellenden moeten aantoonbare ervaring hebben met (aspecten van) het fietsbeleid.
09-04-2018 Demonteer de trappers als het kleine kind nog niet over voldoende evenwichtigsgevoel beschikt en gebruik het kinderfietsje voorlopig als loopfiets.Het Duitse onderzoekinstituut van de verzekeraars (UDV) geeft tips om de kleintjes aan de fiets te laten wennen.
06-04-2018 Een nieuw deel van de snelfietsroute Wageningen-Arnhem zal worden verwarmd met restwarmte uit het productieproces van een papierfabriek.
04-04-2018 De fiets is vaak sneller dan de auto en ook nog eens gezond. Maar een financieel duwtje in de rug kan net dat extra duwtje in de rug geven. Zo kunnen fietsbeloningen zorgen voor een hoger fietsgebruik.
30-03-2018 In Nederland ligt 16.000 km fietspad, exclusief solitaire fietspaden. Hiervan is 72% een tweerichtingsfietspad. Binnen de bebouwde kom is dat 62%. Een voorrangskruispunt met een tweerichtingsfietspad is duidelijk onveiliger dan die met een eenrichtingsfietspad. Daar valt dus nog volop winst te behalen. CROW-Fietsberaad zoekt gemeenten die mee willen werken pilots om een nieuwe aanpak in de praktijk te testen.  
« 1 2 3 4 5 6 7 8 »