Kenniscentrum voor fietsbeleid

Nieuwsoverzicht 2018

13-02-2018 Meestal de fiets, maar soms de bus. Dat reispatroon zal velen bekend voorkomen. Enschede speelt hier op in door fietsers een gratis OV-chipkaart aan te bieden.
12-02-2018 Een elektrische fiets met de motor in het achterwiel is stabieler. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente. Een extra motor in het voorwiel is nog beter.
07-02-2018 Eén van de opties om meer rust op het fietspad te creëren is het instellen van een maximumsnelheid op het fietspad van bijvoorbeeld 25 km per uur. Daarmee zou ook de speedpedelec weer toegang kunnen krijgen tot het fietspad. Een Duitse wetenschapper pleit voor een andere aanpak: maak de maximumsnelheid van de gewone e-fiets variabel.
06-02-2018 Na Amsterdam gaat nu ook Rotterdam paal en perk stellen aan de toevloed van deelfietsen. Aanbieders van deelfietsen krijgen tot 1 augustus de tijd om te bewijzen 'dat hun onderneming bijdraagt aan de ambities van Rotterdam als fietsstad'. 
06-02-2018 Begin januari is in Nijmegen het deelfietssysteem Ovelo in gebruik genomen. Het systeem is onder andere te vinden op het P+R-terrein in Nijmegen-Noord.
05-02-2018 De inschrijving voor de Tour de Force Innovatieprijs is weer geopend. Inschrijven is mogelijk tot en met 27 april 2018. De winnaar wordt gekozen tijdens het Nationaal Fietscongres 2018 op 21 juni 2018 in Rotterdam.
01-02-2018 Gemeenten houden zich nauwelijks bezig met het verbeteren van de fietsvaardigheden van kinderen en Nieuwe Nederlanders. Meestal nemen organisaties als ANWB en VVN het voortouw.
30-01-2018 Een aantal leveranciers van deelfietsen heeft afspraken gemaakt die ertoe moeten leiden dat men in de toekomst met één account gebruik kan maken van al hun deelfietsen.
29-01-2018 Er is geen verband aan te tonen tussen smartphonegebruik en het aantal verkeersongevallen onder jongeren, zo blijkt uit een studie van de SWOV en de TU Delft.
29-01-2018 Er verschijnen steeds meer cargobikes in het straatbeeld. Studenten van de minor Infrastructuur en Mobiliteit van de Hogeschool van Rotterdam onderzochten wat er voor nodig is om die voldoende bewegingsruimte te bieden. Als men de richtlijnen voor het ontwerp van infrastructuur consequent volgt, is er al veel gewonnen.
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »