Alternatieven voor nog meer stallingen bij station

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:19-12-2012

De oplossing voor de uitpuilende stationsstallingen hoeft niet alleen gezocht te worden in het bouwen van nog meer stallingsvoorzieningen. Het verleggen van de stallingsdruk naar een andere station kan soms ook een optie zijn.


Tenminste in Delft, waar twee stations liggen, beide op circa 2 kilometer van de universiteitscampus. In het stadscentrum ligt een intercitystation met een bewaakte stalling voor 1463 fietsen en diverse onbewaakte stallingen voor in totaal 5496 fietsen. In de komende jaren wordt het spoorzonegebied heringericht, waarbij de huidige fietsparkeercapaciteit zal worden vergroot tot 5000 in een stalling onder het station. Verwacht wordt dat dit onvoldoende is en er nog enkele duizenden plekken buiten gerealiseerd dienen te worden. Het stoptreinstation Delft Zuid heeft een fietsparkeercapaciteit van circa 1400 plekken, grenst aan een buitenwijk en een bedrijventerrein en is op eveneens op 1½ tot 2½ kilometer van de campus gelegen; de campus ligt tussen de twee stations in.
Kees Maat en Erik Louw van de Technische Universiteit Delft vroegen aan ruim 1000 fietsers wat hun beweegt voor het een danwel het andere station te kiezen.
Een paar factoren blijken de doorslag te geven. In de eerste plaats de fietsafstand, in de tweede plaats de mogelijkheden die het station. Delft Centrum is een intercity station en dus direct te bereiken vanuit heel veel andere intercitystations. Ten derde blijkt de aanwezigheid van een bewaakte stalling Station Delft drie keer zo aantrekkelijk te maken als Delft Zuid. Ten slotte neemt een deel van de fietsers altijd de fiets, anderen wisselen deze af met bus of tram. De reizigers op Station Centrum blijken dit tweemaal zoveel te doen: er is dus een zekere behoefte bij een deel van de reizigers om niet geheel van de fiets afhankelijk te zijn, bijvoorbeeld bij regen. Persoonskenmerken, zoals geslacht en inkomen zijn niet van invloed op de keuze voor een station, evenmin als het onderscheid tussen student en werkende.
Door in te spelen op deze factoren, is mogelijk een verschuiving van de parkeerdruk te realiseren van Station Delft naar Delft Zuid, zo opperen de onderzoekers.
De fietsafstand naar het station kan natuurlijk nauwelijks gereduceerd worden, maar wellicht kan de fietstijd en het fietsgemak bekort worden met vrijliggende fietspaden zonder al te veel hinder van verkeerslichten. Ook verbetering van de positie in het spoorwegnet zou kunnen helpen, zoals hoogfrequente treinen vanaf Rotterdam en
Den Haag. Een bewaakte stalling geeft meer controle over de fietsen (zoals vermijden van weesfietsen). Het lijkt dat vooral de prijs een hindernis is; wellicht zou gekozen kunnen worden voor een laag tarief in het weekend. De tram zal ook iets fietsverkeer wegnemen, vooral met slecht weer.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Alternatieven voor nog meer stallingen bij station

Scroll naar boven