Bepaling ongevalsrisico van de elektrisch ondersteunde fiets: een inschatting van het 'eigen' ongevalsrisico en dat voor andere weggebruikers

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:CC Schoon
  • Uitgever:SWOV (nr R98-48)
  • Datum:01-07-1998

&Eerste inschatting van het risico van E-bikes.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  •  Het ongevalsrisico is bepaald voor de leeftijdsgroep die elders en in Nederland deze fietsen gebruiken: zeker 50-plus. Voor deze leeftijden is er een bijna lineair verband tussen rijsnelheid en ongevalsrisico van fiets/snorfiets/bromfiets. Op basis daarvan is het risico van de e-bike ingeschat op 3,3 slachtoffers per 100 mln km's, tegen 1,7 voor de fiets en 7,0 voor de snorfiets. Het maatschappelijk effect is vervolgens afhankelijk van de overstap: voorheen fietser of voorheen snorfietser?

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Bepaling ongevalsrisico van de elektrisch ondersteunde fiets

Scroll naar boven