De lokale autoriteiten kunnen nu in alle straten waar een maximumsnelheid geldt van ten hoogste 30 km/uur en op bepaalde delen van doorgaande wegen speciale beugels voor vrachtfietsen plaatsen. Ook voor de e-steps en deelfietsen bieden de nieuwe richtlijnen meerdere mogelijkheden voor het inrichten van parkeervoorzieningen, al dan niet gecombineerd met parkeervoorzieningen voor gewone fietsen.
De lokale overheden mogen daartoe autoparkeerplaatsen langs de weg ombouwen. Op een autoparkeerplaats in langrichting kunnen drie schuin geplaatste vrachtfietsen geparkeerd worden. Zo’n plek wordt met bakens en een speciaal parkeerbord aangeduid. De speciale beugels zijn met 35 cm aanzienlijk korter dan gewone fietsbeugels, omdat vrachtfietsen meer ruimte nodig hebben om te manoeuvreren.
Het idee komt van de deelgemeente Neukölln, waarvan op de foto een proefopstelling - nog met 2 bakfietsen - is te zien.
De parkeerplaatsen voor e-steps zijn bij de langsparkeerplaatsen twee meter breed, ook weer met bakens afgezet. Bij haakse parkeerplaatsen is 5 meter beschikbaar. Met borden wordt aangegeven of er ook plek is voor fietsen.
Fotos: Bezirksamt Neukölln/SenUVK