Uit de peiling, die plaatsvond onder 6.900 respondenten van 18 jaar en ouder, blijkt dat twee procent van de Nederlanders van 18 jaar en ouder momenteel een fatbike bezit. Onder de groep jongvolwassenen van 18-30 jaar is het bezit met 7 procent het hoogst. Zij zien de fatbike als praktisch en betaalbaar alternatief voor auto’s, brommers en (elektrische) fietsen.
Acht op de tien respondenten vindt de fatbike een gevaarlijk vervoermiddel, dat vooral op fietspaden vaak voor chaos en gevaarlijke situaties zorgt. Van de jongvolwassenen vindt driekwart de fatbike gevaarlijk.
Brede steun
Ruim negen op de tien respondenten vindt dat er een minimumleeftijd moet worden ingevoerd voor fatbikes, ook 90 procent van de jongvolwassenen is het hiermee eens. In totaal is 83 procent voor een helmplicht en onder jongvolwassenen 72 procent.
“De uitkomsten van onze flitspeiling laten zien dat de maatschappelijke steun voor regelgeving rondom fatbikes en andere licht elektrische voertuigen op het fietspad stevig is,” zegt Evert-Jan Hulshof, directeur van Veilig Verkeer Nederland. “Dit onderstreept de urgentie om duidelijke regels voor deze voertuigen te stellen die de verkeersveiligheid verbeteren.”
Met deze inzichten pleit Veilig Verkeer Nederland voor een minimumleeftijd van 16 jaar voor fatbikes en wijst op het belang van handhaving op snelheid en het opvoeren van elektrische fietsen.
Initiatieven vanuit de industrie
Omdat wetgeving nog op zich laten wachten is fatbikeverkoper La Souris een actie begonnen waarbij fatbikebezitters hun maximumsnelheid vrijwillig kunnen laten begrenzen op 15 km/h. Dat gebeurt hardwarematig en de fatbike is daarna niet meer met een code of app op te voeren. Ook wie zijn fatbike ergens anders heeft gekocht kan hiervoor bij een van de filialen van La Souris terecht. In eerste instantie geldt de actie alleen voor de merken Ouxi en QM.
Eerder werd al bekend dat de RAI Vereniging werkt aan een
keurmerk voor veilige elektrische fietsen.
Bronnen: VVN, NieuwsFiets.nu