Dashboard duurzame en slimme mobiliteit: Fietsen

  • Soort:Tools
  • Auteur:Jurgen de Haan & Friso Metz
  • Uitgever:CROW
  • Datum:26-09-2011
Fietsbeleid is goed voor bereikbaarheid, milieu, gezondheid en voor de portemonnee. Dit blijkt uit deze editie van het dashboard. Er zijn grote verschillen in aandeel fietsverplaatsingen in gemeenten. Het aandeel fietsverplaatsingen loopt, met een verschil van maximaal 50%, ver uiteen in Nederlandse gemeenten. In de zesde editie van het Dashboard duurzame en slimme mobiliteit zet KpVV alle feiten op een rij.

 

Klik op de knop om naar een externe pagina te gaan (opent in een nieuw venster)

Ga naar website
  • Nederlanders fietsen veel. Toch zijn er aanzienlijke verschillen tussen gemeenten wat betreft fietsgebruik: het aandeel fietsverplaatsingen van gemeenten varieert van 3% tot 53%. De belangrijkste factoren die gemeenten kunnen beïnvloeden zijn: goede fietsvoorzieningen, een gunstige reistijdverhouding tussen fiets en auto, het aandeel bus/tram/metro en de parkeerkosten. Andere factoren zoals reliëf en bevolkingsopbouw zijn moeilijker te beïnvloeden. Als je dit soort factoren buiten beschouwing laat, dan blijkt dat veel gemeenten de positie van de fiets nog kunnen verbeteren.

    Daar zijn redenen genoeg voor. Want fietsen is gezond, goed voor het milieu, goedkoop en goed voor de bereikbaarheid. Fietsbeleid zorgt voor positieve effecten op diverse beleidsterreinen. Dat nodigt uit tot samenwerking met andere beleidsterreinen: die hebben er belang bij dat veel mensen fietsen.


    Cijfers per gemeente

    Onderdeel van de dashboards is een zip-bestand waarin Excel-bestanden staan met cijfers uit verschillende dashboard-edities. Deze kunt u vinden via de knop 'ga naar website', in het dashboard in het rechterkolom 'Inhoud'.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Dashboard duurzame en slimme mobiliteit: Fietsen

Scroll naar boven