De fietser centraal in duurzaam veilig

  • Soort:Brochures & Flyers
  • Auteur:Fietsersbond enfb
  • Datum:05-06-1996

Met deze brochure uit 1996 wil de Fietsersbond argumenten en ideeën aandragen voor het ontwikkelen van een echt duurzaam en veilig verkeerssysteem.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Volgens de Fietsersbond is een verkeerssysteem duurzaam en (duurzaam) veilig, als er maatregelen worden getroffen die het fietsverkeer bevorderen en de snelheid en intensiteit van het autoverkeer terugdringen.

     

    Belangrijk middel om te komen tot een duurzaam veilig wegverkeer is het indelen van het wegennet in drie categorieën. Op basis van een visie op de gewenste situatie moet aan wegen de functie stromen, ontsluiten of verblijven toegekend worden.

     

    Tot nu toe is in de gedachtenvorming over het categoriseren van wegen alleen aandacht geschonken aan de functie die wegen moeten krijgen voor het autoverkeer. De automobilist als uitgangspunt doet echter geen recht aan de verplaatsingsbehoeften van andere verkeersdeelnemers. Het gevaar dreigt dan dat de bewegingsruimte van fietsers en voetgangers beperkt blijft tot geïsoleerd gelegen verblijfsgebieden.

     

    Waar bevordering van fietsgebruik het beleidsdoel is, zullen de verplaatsingswensen van fietsers centraal moeten staan. Een duurzaam veilige wegcategorisering is er dan op gericht doorgaande fietsroutes mogelijk te maken naar de belangrijkste  voorzieningen voor de dagelijkse activiteiten.

     

    Die doorgaande fietsroutes zijn als het ware de ruggegraat van het functionele netwerk: ze worden in principe niet doorsneden door belangrijke autoroutes.

     

    In een optimaal netwerk van doorgaande fietsroutes hoeven fietsers slechts minimaal om te rijden en vinden zo min mogelijk conflicten tussen fiets- en autoverkeer plaats. Dat betekent dat veranderingen in het netwerk voor het autoverkeer (mede) geanalyseerd moeten worden op hun consequenties voor de verplaatsingsmogelijkheden van fietsers.

     

    Een kruisbestuiving tussen de gedachten over een duurzaam veilige weginrichting en de ideeën voor een fietsvriendelijke infrastructuur leidt tot een scherper inzicht in de uitgangspunten van een voor fietsers optimale vormgeving van wegvakken en kruispunten. Het gaat daarbij om maatregelen om de snelheid en intensiteit van het autoverkeer terug te dringen en de doorstroming en veiligheid van het fietsverkeer te bevorderen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

De fietser centraal in duurzaam veilig

Scroll naar boven