Deelfiets op kleine schaal terug in Amsterdam

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:22-03-2019
De komende twee jaar gaat Amsterdam kleinschalige experimenten toestaan met deelfietsen. Daarnaast krijgen twee partijen een stadsbrede vergunning voor het aanbieden van elektrische deelbrommers.

Dit zijn de belangrijkste onderdelen van het nieuwe beleid voor deelmobiliteit dat is vastgesteld door het college.
 
In de zomer van 2017 kwamen de deelfietsen in een razendsnel tempo op in Amsterdam. Overlast van de vele fietsen leidde toen uiteindelijk tot het deelfietsverbod. Om een soortgelijke situatie te voorkomen komen de deelfietsen nu op kleine schaal en gereguleerd terug in de stad.
 
Voor experimenten met deelfietsen en andere deelvoertuigen kan een ontheffing worden aangevraagd als er sprake is van ‘een mobiliteitsopgave of -wens’. Bijvoorbeeld als een bepaald gebied slecht bereikbaar is met het openbaar vervoer, aldus de gemeente.
 
Dit brede beleid voor deelmobiliteit volgt op de eerdere beleidsnota voor deelfietsen waar vorig jaar op kon worden ingesproken. Het college heeft naar aanleiding van deze reacties en het coalitieakkoord het beleid aangepast.

Zo zijn de algemene doelstellingen aangepast. Deelvoertuigen moeten in potentie bij kunnen dragen aan een verbetering van de deur-tot-deurreis in combinatie met het openbaar vervoer of P+R; een alternatief kunnen bieden voor autoritten; en op termijn kunnen leiden tot minder parkeerdruk.
 
Er komt verder een ontheffingsmogelijkheid om kleinschalige en/of lokale experimenten mogelijk te maken met (elektrische) deel(bak)fietsen.  De specifieke deel(brom)fiets-parkeervakken zijn uit het beleid gehaald, onder meer vanwege de hoge kosten. Deelfietsen mogen overal geparkeerd worden.  
 
In 2018 verschillende marktpartijen en overheden een begin gemaakt richting de ontwikkeling van een interoperabel deelfietssysteem door met elkaar uitgangspunten en standaarden te ontwikkelen. Deze uitgangspunten en standaarden worden in Amsterdam als minimale eis opgenomen.
Het beleid wordt in mei voorgelegd aan de gemeenteraad. Als ook de raad een positief besluit neemt, kan de uitvoering starten.
 
Hoeveel ruimte deelvoertuigen na 2021 krijgen in de stad is mede afhankelijk van de uitkomsten van deze experimenten.
 
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Deelfiets op kleine schaal terug in Amsterdam

Scroll naar boven