"De stedelijke verkeersru

"De stedelijke verkeersruimte is nog altijd optimaal ingericht voor autoverkeer terwijl fietsers moeten zich behelpen met strookjes" @P. Lomito Mijn ervaring hier is dat stedelijke ruimte steeds meer wordt ingericht voor geparkeerde voetgangers. Wellicht vaak uitgestapte voetgangers. Terrasjes dus. Het stikt er zo erg van en zelfs op de belangrijkste fietsroutes van de stad worden ze gewoon neer geplempt. En dat gaat nu het hele jaar door, want in de winter worden die plekken ook nog eens verwarmd waar jij en ik de volle mep belasting voor betalen want ondernemers kunnen dit helemaal aftrekken. Ze hebben die ruimte gratis en voor niks gekregen van de politici. Dit is publieke ruimte wat gewoonweg is weggegeven (wellicht ook nog aan de rijkste deel der aarde) en wat er toe leid dat ik vrijwel niet meer in de stad kom. Niet dat ik zelf nooit op een terras kom, maar ik vind het onbestaanbaar dat dit gebeurt op belangrijke voetgangers en fietsroutes. Ik pak nu heel wat minder de fiets, vind het veel minder aantrekkelijk geworden. Ben ik de enige? Ik herinner me nog dat hier gezegd werd dat als een straat autovrij werd we er steevast aan toevoegden; ''en wanneer wordt ie fietsvrij''? Ik vind echt dat hier aandacht voor moet komen, zeker met de toename van ouderen.
Scroll naar boven