Evaluatie nieuwe wegmarkering op snelfietsroutes: Het effect op beleving en gedrag van weggebruikers

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Mariëtte Pol, Bas Hendriksen
  • Uitgever:Van Rens mobiliteit
  • Datum:15-10-2018
In het kader van de aanleg van snelfietsroutes in de provincie Utrecht is een markeringsconcept ontwikkeld. Om te bepalen of de nieuwe wegmarkering ook daadwerkelijk bijdraagt aan veiliger gedrag en meer comfort biedt, is een proef uitgevoerd naar beleving en gedrag van fietsers (en automobilisten).

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De provincie Utrecht heeft in samenwerking met de betrokken gemeenten Utrecht, De Bilt, Zeist, Soest en Amersfoort het voornemen om een comfortabele, aantrekkelijke en veilige snelfietsroute (SFR) te realiseren tussen Utrecht en Amersfoort, als onderdeel van het Uitvoeringsprogramma Fiets.

    Het ontwerp voor de markering op de doorfietsroute ‘De Stijl’ tussen Utrecht en Amersfoort is ontwikkeld vanuit het perspectief hoe weggebruikers informatie verwerken. Dit is gedaan vanuit de vijf Human Factor Principes Verwachtingspatroon, Waarnemen, Begrijpen, Kunnen en Willen. Hierbij wordt rekening gehouden met de cognitieve en fysieke capaciteiten van weggebruikers. (Zie Hendriksen, Pol, Bel & Veltrop, 2017)

    In april 2018 heeft Van Rensmobiliteit in opdracht van de provincie Utrecht de nieuwe markering op een aantal proefvakken aangebracht. Deze proefvakken zijn in overleg met provincie Utrecht en de betreffende gemeenten geselecteerd en maken onderdeel uit van het tracé van de toekomstige snelfietsroute Utrecht-Amersfoort.

    Om te bepalen of de nieuwe wegmarkering ook daadwerkelijk bijdraagt aan veiliger gedrag en meer comfort biedt, is de evaluatie uitgevoerd naar beleving en gedrag van fietsers (en automobilisten) van de nieuwe wegmarkering.

    Uit het onderzoek blijkt dat op diverse trajecten de subjectieve verkeersveiligheid verbetert door de nieuwe wegmarkering. Het zicht op het wegverloop van het fietspad is overdag en in het donker sterk verbeterd. Bovendien blijkt uit gedragsobservaties dat door de nieuwe markering automobilisten hun snelheid inhouden voordat zij het fietspad oversteken. Hoewel de afzonderlijke elementen van de nieuwe wegmarkering (licht) positief worden beoordeeld, vinden velen de nieuwe markering wel wat veel van het goede. De meningen zijn met name verdeeld over de dubbele middenmarkering en de blauwe middenkleur nabij kruispunten. Mogelijk moeten fietsers nog wennen. De fietsers zijn vooral te spreken over de reflecterende en voelbare kantmarkering, lange middenmarkering en blokmarkering naar buitenkant fietspad.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Evaluatie nieuwe wegmarkering op snelfietsroutes: Het effect op beleving en gedrag van weggebruikers

Scroll naar boven