Factsheet Fietsbeloningsprojecten

  • Soort:Factsheets & Infographics
  • Uitgever:Rijkswaterstaat
  • Datum:11-06-2021
Fiets- en e-bikebeloningsprojecten zijn geschikt als hinder beperkende maatregel bij grootschalige wegwerkzaamheden en bij structurele fileknelpunten. In beide situaties gaat het veelal om minder autokilometers maken in de spits.

 

Klik op de knop om naar een externe pagina te gaan (opent in een nieuw venster)

Ga naar website
  • Hierbij moet wel rekening worden gehouden met de Tweede Kamer-moties over spitsmijden. Concreet houdt dit in dat geldelijk belonen en ANPR-camera’s alleen ingezet kunnen worden bij grootschalige wegwerkzaamheden.

    De beloningsprojecten leiden tot spitsmijdingen, omdat deelnemers de auto laten staan en de fiets of e-bike nemen om punten of geld te sparen tijdens de deelnameperiode (zie ook het praktijkvoorbeeld Fietsbeloningsprojecten B-Riders). Een paar jaar geleden werd nog vooral gebruikgemaakt van hoge kortingen op de aanschaf van fietsen en/of e-bikes en e-bike probeerpools.

    Sinds ritregistratie via een app mogelijk is, is het belonen vaak gericht op het gebruik van de fiets of e-bike, zoals een kilometervergoeding of een ritvergoeding. De beloningen die daarbij worden ingezet, bedragen tussen de €0,08 en €0,15 per kilometer of €1 tot €4 per dag, afhankelijk van de woon-werkafstand. Dat is een veel lager bedrag dan in eerdere projecten met hoge kortingen, waarbij niet het gebruik maar de aanschaf werd aangemoedigd.

    Meer weten? Klik op de link hierboven om naar de factsheet te gaan.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Factsheet Fietsbeloningsprojecten

Scroll naar boven