Fietsgebruik mogelijk tien procent hoger door kilometerheffing

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:16-11-2009

Er wordt 15% minder gereden met de auto en 6% meer met het openbaar vervoer. Dat zijn enkele van de verwachte effecten van de kilometerprijs. Over het effect op het gebruik van de fiets zijn geen cijfers bekend gemaakt. Eerder onderzoek wijst op een toename van ca. 10%.


  • De kilometerheffing heeft onder meer effect op de reistijden en de vervoerwijzekeuze. Dat zou ertoe leiden dat de vertraging door files met 58% afneemt, aldus V&W. Het aantal verkeersdoden loopt met 7% terug. Het aantal ov- kilometers groeit met ongeveer 6% procent . Ook zullen mensen vaker de fiets nemen of lopen', zo stelt het ministerie in een toelichting.
    De cijfers voor het autogebruik en het ov komen ongeveer overeen met de uitkomsten van onderzoek van het Planbureau voor de leefomgeving dat onlangs onderzocht wat hoe het ov-gebruik is te beïnvloeden. In het rapport 'Openbaar vervoer, ruimtelijke structuur en flankerend beleid' berekent het bureau dat invoering van kilometerheffing leidt tot 15,6% minder autogebruik (autobestuurders) en 6,7 % meer ov-gebruik.
    Het langzaam verkeer zou met 9,9% toenemen. De cijfers hebben overigens betrekking op de Randstad. V&W maakt dat onderscheid niet bij de presentatie van de jongste cijfers.

  • We werken aan een nieuwe reactiemodule. Het plaatsen van reacties is daardoor tijdelijk uitgeschakeld.

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsgebruik mogelijk tien procent hoger door kilometerheffing

No data found
Scroll naar boven