De leeftijdsgebonden helmplicht is een aanpassing van de huidige regelgeving. Om te voorkomen dat jongeren vanwege de helmplicht overstappen naar andere vervoermiddelen, zoals de e-step, onderzoekt het ministerie van IenW een leeftijdsgebonden helmplicht voor alle vormen van licht elektrisch vervoer. Uit recente cijfers van VeiligheidNL blijkt onder meer dat het aantal slachtoffers tussen de 12 en 18 jaar met hersenletsel na een e-fietsongeval tussen 2020 en 2024 is verzesvoudigd.
Naast de helmplicht gaat het ministerie na wat effectieve gedragsmaatregelen zijn om de overlast van elektrische fietsen te verminderen en wil men het bereik van de campagne “’t kan hard gaan” vergroten. Tenslotte spreekt het ministerie steun uit voor het keurmerk voor elektrische fietsen dat de sector op dit moment ontwikkelt.
Deze maatregelen zijn een aanvulling op de bestaande aanpak tegen het opvoeren van elektrische fietsen. De minister benoemt dat er in de toekomst nog meer maatregelen mogelijk zijn, waaronder een minimumleeftijd voor e-fietsbestuurder en een typegoedkeuring voor elektrische fietsen. In tegenstelling tot eerdere verzoeken van de Kamer om
aparte regels voor alleen fatbikes in te voeren, worden de nieuwe maatregelen wel uitvoerbaar geacht. Het ministerie hoopt dat de nieuwe maatregelen bijdragen aan een omslag in de ongevalscijfers.
Bron: Rijksoverheid