Meer slachtoffers op 30 km/uur wegen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:13-04-2005
Het absolute aantal slachtoffers (ziekenhuisgewonden en doden) neemt de laatste jaren sterk toe op 30 km/uur wegen (inclusief woonerven). Dat is vooral te verklaren door de grote toename van het areaal van 30 km/uur wegen in het kader van het Startprogramma Duurzaam Veilig.
Dit blijkt uit de nieuwe Veiligheidsbalans 2004 van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer.

Het absolute aantal slachtoffers (ziekenhuisgewonden en doden) neemt de laatste jaren sterk toe op 30 km/uur wegen (inclusief woonerven). Dat is vooral te verklaren door de grote toename van het areaal van 30 km/uur wegen in het kader van het Startprogramma Duurzaam Veilig.
Dit blijkt uit de nieuwe Veiligheidsbalans 2004 van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer. In de Veiligheidsbalans wordt beschreven hoe de samenleving aankijkt tegen veiligheid en wat opvallende trends zijn, onder meer als het gaat om verkeersonveiligheid.
Momenteel is iets meer dan 50% van het wegenareaal binnen de bebouwde kom ingericht als 30 km/uur gebied, zo blijkt uit het rapport. Dat is een toename van ongeveer 8500 km in 1998 naar 30000 km per 1 januari 2003.
Als gekeken wordt naar het aantal doden en ziekenhuisgewonden per 1000 km weglengte in 30 km/uur gebieden, dan vielen er in 1998 1,77 doden en 54 ziekenhuisgewonden per 1000 km; in 2003 waren dat 1,57 doden en 21,7 ziekenhuisgewonden.
Bij het dodenaantal gecorrigeerd voor het totale areaal is dus sprake van een reductie van het risicocijfer van ruim tien procent en bij ziekenhuisgewonden van bijna 60 procent.
Zie ook: Veiligheidsbalans 2004 (Opm: AVV-site vaak moeilijk bereikbaar).

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Meer slachtoffers op 30 km/uur wegen

Scroll naar boven