Uit de resultaten van de meetweek blijkt onder meer dat jongeren onder de 16 jaar vaker op de SEH belanden na een ongeval op een fiets met trapondersteuning (een fatbike of een e-fiets) dan met een gewone fiets. In de leeftijdscategorie 12-15 jaar waren er 43 slachtoffers van een fatbike-ongeval en 43 van een e-fietsongeval. Samen is dat meer dan de 77 slachtoffers in die leeftijdscategorie na een ongeval met een stadsfiets, racefiets of mountainbike. Marcel Aries, voorzitter van Artsen voor Veilig Fietsen, hoopt dat de cijfers aanleiding geven om de leeftijdsgrens voor al het fietsverkeer met trapondersteuning toch gelijk te trekken met die voor brom- en snorfietsen. "Elk slachtoffer is er één te veel. Zeker als het gaat om kinderen."
Het helmgebruik onder de fietsers die zich op de SEH meldden was laag, drie procent van de fatbikers, 6 procent van de e-fietsers en 13 procent van de andere fietsers droeg een helm.
Fatbikes vaker opgenomen
Van de fatbikers die met letsel op de SEH terecht kwamen werd 22 procent opgenomen in het ziekenhuis voor verdere behandeling. Voor e-fietsers was die 16 procent en andere fietsers 13 procent. Dit geeft een indicatie dat het letsel bij fatbikers gemiddeld ernstiger is. De helft van het aantal fatbikeslachtoffers was jonger dan 16 jaar.
Van de 96 fatbikeslachtoffers was 89 procent bestuurder en 11 procent passagier. 31 mensen belandden op de SEH na aanrijding door een fatbike. Van alle provincies vond in Noord-Holland het grootste aantal fatbike-ongevallen plaats, zowel in het absolute aantal (42) als gecorrigeerd voor het aantal inwoners.
Bron: VeiligheidNL
“De meetweek geeft een beter beeld van de daadwerkelijke omvang van het aantal SEH-bezoeken na ongevallen met zowel fatbikes als e-bikes dan we tot nu toe voor met name fatbikes konden opmaken op basis van onze eigen data uit het Letsel Informatie Systeem”, vertelt Martijntje Bakker, directeur van VeiligheidNL. “Zo laten de resultaten van de meetweek zien dat de fatbike-problematiek groter is dan verwacht en zich niet representatief verdeelt over het hele land. De uitkomsten onderstrepen de noodzaak voor maatregelen om deze negatieve trend te keren."
Meetweek
Tijdens de meetweek van 30 september tot en met 6 oktober registreerden alle 82 Spoedeisende Hulpafdelingen (SEH) van ziekenhuizen in Nederland van elke fietser die hier binnenkwam het type fiets, leeftijd, soort letsel, of het slachtoffer bestuurder of bijrijder was, of deze een helm droeg en of een ziekenhuisopname of operatie nodig was. De meetweek is georganiseerd door VeiligheidNL in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Spoedeisende Hulp Artsen, de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie en Artsen voor Veilig Fietsen om meer inzicht te krijgen in het aantal fatbikeongevallen. VeiligheidNL vatte de belangrijkste bevindingen samen in een
factsheet.
Bron: VeiligheidNL