Nederland helpt Rio op de fiets

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:30-05-2012

Rio de Janeiro, gaststad voor de Rio+20 conferentie over Sustainable Development, wil voorrang geven aan fietsen en openbaar vervoer en zo de verkeersdruk en daarmee gepaard gaande luchtvervuiling terugdringen. De Dutch Cycling Embassay zal gesteund door het ministerie van Infrastructuur en Milieu samen met de stad Rio de Janeiro een plan maken om het fietsen en openbaar vervoer te stimuleren.


De ambitie van de samenwerking is ook om het fietswegennetwerk in de miljoenenstad uit te breiden naar 300-400 km voor 2015.
"In samenwerking met Dutch Cycling Embassy willen we wereldwijd laten zien hoe het stimuleren van fietsgebruik bij kan dragen aan schone lucht en minder verkeersdruk”, aldus staatssecretaris Atsma van IenM. De samenwerking tussen het rijk en Dutch Cycling Embassy is aangegaan voor een periode van drie jaar (2012-2014) waarvoor het rijk 225.000 euro bijdraagt. Daarmee wil Nederland de komende drie jaar wereldwijd steden helpen de omslag te maken naar duurzame mobiliteit door voorrang te geven aan fiets en openbaar vervoer.
Het initiatief met de stad Rio de Janeiro is een van de eerste concrete activiteiten. Met steun van het ministerie wordt nu (model)onderzoek gedaan naar de effecten van fietsgebruik in Rio en wat dat bij kan dragen aan duurzame ontwikkeling. Uitgangspunt voor dit onderzoek is de wens van de stad Rio de Janeiro om fiets- en treingebruik te combineren, fietsroutenetwerken te realiseren, publieke fietssystemen en het gebiedsgewijs realiseren van fietsvoorzieningen. Tijdens de Rio+20 conferentie zal staatssecretaris Atsma de resultaten van het onderzoek aan de burgemeester van de stad Rio de Janeiro aanbieden.

De Dutch Cycling Embassy is een publiek private samenwerking, waarin overheden, ingenieurs- en consultingbedrijven, stedelijke onwikkelingsorganisaties, fietsproducenten en toeleveranciers en organisaties gericht op fietsparkeervoorzieningen samenwerken. Directeur Roelof Wittink: 'Sommigen vinden projecten als in Brazilië wel erg ver weg, maar als je ziet hoe internationale organisaties als de VN de komende jaren gaan inzetten op stedelijke bereikbaarheid en leefbaarheid - in plaats van op grootschalige auto-infrastructuur - zal daar een enorme markt ontstaan voor alles wat met de fiets te maken heeft. Er is behoefte aan kennis, maar dat leidt uiteindelijk ook tot meer fietsen, meer fietsenstallingen, enzovoort.'
Maar er zijn ook dichter bij huis initiatieven te melden. Bijvoorbeeld in Londen, waar de fiets sinds de invoering van de cordonheffing de wind mee begint te krijgen. Ook door initiatieven van de London for Cycling Campaign die het Nederlandse fietsbeleid als maatstaf heeft gesteld waaraan de stad en de pas herkozen burgemeester Boris Johnson zich zou moeten conformeren. De Dutch Cycling Embassy is er klaar voor om het Nederlandse bedrijfsleven daar begin september via een conferentie op de Nederlandse ambassade heen te voeren, zo laat Roelof Wittink verder weten.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Nederland helpt Rio op de fiets

Scroll naar boven