Niet alle speed-pedelecrijders zijn gelijk

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:24-09-2020
Over berijders van speed-pedelecs bestaan de nodige vooroordelen. Maar je kunt ze zeker niet over één kam scheren, blijkt uit een nieuwe studie. Je hebt fanatieke, maar ook relaxte rijders.

speedpedelec_l-(1).jpgMaud van der Salm deed voor haar master Human Geography onderzoek naar de vraag: wie zijn de speed-pedelecgebruikers? Ze zette daartoe een enquête uit onder zo’n 500 gebruikers van de 45 km/uur fiets, die zoals bekend de regels moeten volgen van een bromfiets.
Ze vroeg de deelnemers het hemd van het lijf over de fysieke omgeving, sociaal-demografische factoren, persoonlijk attitudes en de sociale omgeving. De analyse onthult vier gebruikersgroepen: fanatieke rijders, efficiënte rijders, bezorgde rijders en relaxte rijders.

Bezorgd
Fanatieke rijders (36% van de steekproef) identificeren zich sterk met de speed-pedelec. De speed-pedelec geeft hen een zekere status. Zij onderscheiden zich van andere weggebruikers door het gebruik van hun snelle elektrische fiets. Dit uit zich onder andere door de behoefte andere weggebruikers in te halen.

Dan zijn er de efficiënte rijders (29% van de steekproef). Die zien vooral voordelen op
het gebied van persoonlijke mobiliteit. Zij gebruiken de speed-pedelec omdat het een flexibel
en snel vervoersmiddel is. Ze hebben geen last van files.

Bezorgde rijders (21% van de steekproef) storen zich aan het slechte imago dat de speed-pedelec bij andere weggebruikers heeft en hebben last van conflicten met auto’s. Zij zien het fietsen op de speed-pedelec minder als ontspannend en stress verminderend omdat zij op hun speed-pedelec altijd op hun hoede zijn. Onveilige situaties op de weg leveren juist stress op bij de bezorgde rijder.

Relaxte rijders (14% van de steekproef) tenslotte hechten minder aan persoonlijke mobiliteit. Zij vinden het niet zo belangrijk om snel op het werk te zijn of flexibel te zijn met de speed-pedelec. Zij genieten van de natuur en het buiten zijn en waarderen de positieve effecten op hun geestelijke gezondheid.
 
Bezorgde rijders en relaxte rijders hebben een defensievere rijstijl en hebben een gemiddelde rijsnelheid die lager ligt dan die van de fanatieke en efficiënte rijders. Zij streven er niet naar de maximale snelheid uit de speed-pedelec te halen. Efficiënte en fanatieke rijders hebben dit streven wel.
 
Naast de verschillen zijn er ook overeenkomsten tussen de gebruikersgroepen. De meeste gebruikers vinden de infrastructuur op hun route onvoldoende ontwikkeld voor de speed- pedelec en zijn ontevreden over de verkeerswetgeving voor speed-pedelecs.
 
85 procent reisde met de auto
Het onderzoek van Maud van der Salm laat ook zien dat veel speed-pedelecrijder hoger opgeleide 50-ers zijn. 47% gebruikt de speed-pedelec uitsluitend voor woon-werkverkeer (gemiddelde afstand 25 km), 46% gebruikt de speed-pedelec voor woon-werkverkeer en andere doeleinden en 7% gebruikt de speed-pedelec alleen voor andere doeleinden.

85% reisde eerst met de auto (inclusief carpoolen), 30% reisde met de gewone fiets en 24% maakte gebruik van het openbaar vervoer. De speed-pedelec dient dus veelal ter vervanging van de auto.
De meesten maakten geen gebruik van een lease regeling om de speed-pedelec aan te schaffen. Dit ondanks de hoge prijs van de speed-pedelec. Een leaseregeling is te duur, vindt men.

Campagnes
Maud van der Salm concludeert op basis van haar onderzoek dat het tijd is om informatiecampagnes op te zetten om de bekendheid van de speed pedelec te vergroten en het negatieve imago te verminderen. Het negatieve imago is namelijk een belemmering voor fanatieke en bezorgde rijders, maar dreigt ook veel nieuwe gebruikers af te schrikken.
Niet alle speed pedelec rijders willen 45 km/uur rijden. Vooral bezorgde en relaxte rijders rijden met lagere snelheden. Zij zouden graag met aangepaste snelheid op fietspaden willen rijden.
Flexibiliteit en stiptheid worden ervaren als een groot pluspunt van het gebruik van de speed pedelec. Doorgaande fietsroutes en goede stallingsmogelijkheden zijn hierbij essentieel. 
En om meer mensen positieve ervaringen op te laten doen met de speed pedelec en over het negatieve imago heen te laten stappen, zijn laagdrempelige testmogelijkheden nodig. Mensen worden veel positiever over het gebruik van de speed pedelec als ze hem een tijdje uit mogen proberen, aldus Van der Salm. 
 
  • We werken aan een nieuwe reactiemodule. Het plaatsen van reacties is daardoor tijdelijk uitgeschakeld.

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Niet alle speed-pedelecrijders zijn gelijk

No data found
Scroll naar boven