Daarvan zijn er in de VS aanzienlijk meer dan in Nederland. Maar wat niet is, kan komen. Ook in ons land spelen verschillende gemeenten met plannen om een deelfietsproject op te zetten of te faciliteren.
In de VS, waar inmiddels tientallen deelfietsprojecten opereren, ziet men open data als voorwaarde om de deelfiets te integreren in het totale vervoersysteem. Anders gezegd, als de data vrij beschikbaar is kan deze bijvoorbeeld worden meegenomen in verkeersapps waardoor gebruikers een betere afweging kunnen maken tussen de verschillende vervoermogelijkheden. En beleidsmensen kunnen de data gebruiken om vervoerspatronen te analyseren.
Het ziet er nu naar uit dat er inderdaad een General Bikeshare Feed Specification, of GBFS, komt die de data gestandaardiseert levert aan wie er gebruik van wil maken. Deelfietsoperators als CitiBike, Hubway, Pronto en Capital Bikeshare hebben zich er al bij aangesloten en de verwachting is dat er meer zullen volgen.
Ook binnen de Tour de Force is open data een belangrijk thema. Zo wordt door het Fietsberaad gewerkt aan een Open Data Platform Fiets en aan een open standaard voor fietsdata.