Ouderen zien wel wat in relaxte fietsroutes

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:05-03-2021
Het idee ontstond in 2018 als inzending van de Tour de Force prijs: relaxte routes: seniorvriendelijke routes van bijvoorbeeld een wijk met relatief veel ouderen naar het stadscentrum, als alternatief voor een drukke fietsroute. Het spreekt ouderen in Utrecht iin ieder geval aan.

oudere.jpgUtrecht wil deelnemen aan het landelijk programma Doortrappen, dat als doel heeft dat ouderen tot op hoge leeftijd met plezier en veilig kunnen blijven fietsen.  Om het programma zo goed mogelijk op de behoeften van ouderen te laten aansluiten, heeft de gemeente Utrecht het Bewonerspanel gebruikt om een aantal vragen te stellen over fietsen door ouderen. 

De gemeente Utrecht hield de peiling onder leden van 65 jaar en ouder. Daarvan fietst ruim de helft bijna iedere dag. Een op de zes geeft aan nooit of bijna nooit te fietsen.

Reden om niet te fietsen
Aan de laatste groep is gevraagd waarom zij niet (meer) fietsen. De belangrijkste redenen hiervoor zijn: belemmering door lichamelijke klachten (42%) en fietsen wordt als te gevaarlijk ervaren (23%) Daarnaast geeft ongeveer een kwart een andere reden. De reden die hier het meest wordt genoemd, is dat respondenten liever wandelen dan fietsen.

De fietsers onder de ouderen geven aan dat hun gezondheid (door toenemende leeftijd) hen in de toekomst kan beperken om te blijven fietsen. Ook wordt het gedrag van medeweggebruikers genoemd en de drukte op (sommige) fietspaden. Maar een relatief groot deel van de panelleden geeft aan dat zij geen belemmeringen zien/verwachten om te blijven fietsen in de toekomst.

Reden om te blijven fietsen
Als reden om te blijven fietsen noemen panelleden deels dezelfde argumenten in omgekeerde vorm. Ze geven onder andere aan dat een goede gezondheid kan helpen. Ook geven relatief veel panelleden aan dat goede, duidelijke en separate fietspaden zouden schelen. Verder noemt een aantal panelleden betere handhaving van de verkeersregels, zodat medeweggebruikers zich hier beter aan houden. Ook zouden autoluwe straten en een maximumsnelheid voor gemotoriseerd verkeer een deel van de panelleden helpen om te blijven fietsen

Meer specifiek gevraagd naar de voorkeur voor bepaalde activiteiten, rolt de relaxte route als populairste uit de bus. 38% van de panelleden spreekt deze activiteit het meeste aan. Bij de relaxte route wordt aandacht besteed aan het opzoeken van een fijne route met behulp van bijvoorbeeld routeplanner, smartphone of computer.
Andere thema's die een deel van de panelleden aanspreken zijn onder andere: fietskeuze (18%), fietsfit (15%) en fietsvaardigheid (14%). Bij fietskeuze wordt aandacht besteed aan welk type fiets het beste past bij welke doelen, beperkingen en personen. Fietsfit is gericht op het hebben van plezier en creëren van fitheid, zodat 65-plussers langer en veiliger kunnen blijven fietsen. Fietsvaardigheid laat 65-plussers hun eigen fietsveiligheid ervaren en een parcours afleggen waarbij vooral gekeken wordt naar het op- en afstappen en de wendbaarheid van de deelnemer op de fiets.


ouderefietsers.JPG
 
Minder 'populaire' activiteiten zijn samen fietsen (10%), fietscheck (7%), verkeerstheorie (5%) en fietsgesprek (4%). Samen fietsen houdt het volgende in: het organiseren van fietsclubs om het samen fietsen te bevorderen. Bij de fietscheck komen 65-plussers bij elkaar en volgt men een theoretische les waarin tips en adviezen worden gedeeld over eventuele aanpassingen voor de afstelling van de fiets. Tijdens de verkeerstheorie worden verkeersregels opgefrist. Dit kan bijdragen aan het veiliger en het langer blijven fietsen. Het fietsgesprek is tot slot gericht op het vergroten van de bewustwording rondom fietsveiligheid.
 
Vergeleken met de Utrechtse bevolking kent het Bewonerspanel een oververtegenwoordiging van hoogopgeleiden. De resultaten zijn daardoor niet zonder meer te vertalen naar de (gemiddelde) mening van de Utrechter, maar de resultaten van de peiling geven wel een goede indicatie, aldus de afdeling onderzoek van de gemeente.
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Ouderen zien wel wat in relaxte fietsroutes

Scroll naar boven