Pilot 'groepen wielrenners naar de rijbaan'

  • Soort:Projecten
  • Datum:15-11-2018
  • Opdrachtgever:Provincie Drenthe, NTFU, CROW
  • Opdrachtnemer:DTV Consultants
  • Startdatum:1-7-2018 13:34:35
  • Status:Lopend
  • Contactpersoon:Robert Hulshof
  • Verwacht(e) eindproduct(en):CROW-Fietsberaad-notitie
De provincie Drenthe, gemeente Emmen, NTFU en CROW voeren een pilot uit waarbij groepen wielrenners gebruik mogen maken van de rijbaan. Het doel van de pilot is onderzoeken of het verplaatsen van groepen wielrenners naar de rijbaan een kansrijke maatregel is.

  • CROW-Fietsberaad heeft in 2016 en 2017 onderzoek uitgevoerd naar oorzaken, gevolgen en mogelijke oplossingen ten aanzien van de drukte op fietspaden. Tot nu toe wordt drukte op het fietspad meestal bepaald aan de hand van de intensiteit in relatie tot de capaciteit van een locatie. Deze objectieve en meetbare maat van drukte hoeft echter niet overeen te komen met de beleefde drukte op het fietspad. Bepaalde gedragingen van fietsers dragen ook bij aan de druktebeleving. Zo worden naast elkaar fietsende scholieren genoemd, fietsers met een lagere snelheid of juist met een hogere snelheid zoals wielrenners. Ook wielrenners hebben moeite met naast elkaar rijdende fietsers en met fietsers die niet aan de kant gaan. En dan zijn er de recreatieve fietsers die juist klagen over wielrenners en het snelheidsverschil met wielrenners.
     
    Hoe ervaren Wielrenners de drukte?
    Uit druktebelevingsonderzoek in het kader van het CROW-project Drukte op fietspaden, kwam naar voren dat onder de ‘gewone’ fietsers ruim een kwart (27%) het (zeer) rustig op de fietspaden in Nederland vindt en een kwart (24%) vindt het druk tot zeer druk. Bij NTFU-leden die deelnamen aan het onderzoek (twee-derde rijdt op racefiets of mountainbike) kwamen andere cijfers uit de bus. Van hen vindt 37% het (zeer) druk op de fietspaden en meer dan de helft van deze groep vindt dit ook een (zeer groot) probleem. 78% geeft aan een situatie te hebben meegemaakt waarbij het druk was op het fietspad; vaak (49%) in het weekend.
     
    Eerder onderzoek
    In samenwerking met de NTFU heeft Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in 2014 onderzoek gedaan naar het gedrag van wielrenners en hoe gevaarlijke situaties op de openbare weg te voorkomen zijn. Op basis van de conclusies uit dit onderzoek deed het SWOV een drietal aanbevelingen voor verkeersbeleidsmakers, wegbeheerders en de twee wielersportbonden NTFU en KNWU. Een van de aanbevelingen was dan ook om mogelijkheden te verkennen om grote groepen race- en toerfietsers op de rijbaan te laten rijden. In 2014 is er in gemeente Franekeradeel wel een proef gedaan om de snelle fietser gebruik te laten maken van de rijbaan, maar dit is onvoldoende onderzocht om onderbouwde conclusies te trekken. In het buitenland zijn wel ervaringen opgedaan met het verplaatsen van wielrenners naar de rijbaan.
     

    Doelstelling

    Het doel van de pilot is onderzoeken of het verplaatsen van groepen wielrenners naar de rijbaan een kansrijke maatregel is, waarbij:
    • de verkeersveiligheid verbetert voor alle weggebruikers
    • de aantrekkelijkheid en het comfort van de fietsvoorziening wordt vergroot
    • het sportklimaat en het comfort voor de groepen wielrenners wordt verbeterd
    • het gemotoriseerde verkeer op de rijbaan minimaal gehinderd wordt
    • Eindproduct
    Het beoogde eindproduct van de pilot is een CROW-Fietsberaad-notitie met daarin:
    • De beschrijving van de werkzaamheden tijdens de pilot;
    • Resultaten, conclusies en aanbevelingen;

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Pilot 'groepen wielrenners naar de rijbaan'

Scroll naar boven