Praktijkvoorbeeld Deelfietssysteem Hello-Bike

  • Soort:Voorbeeldenbank
  • Uitgever:Rijkswaterstaat
  • Datum:11-06-2021
Voor de korte, laatste afstand naar het werk is op de Amsterdamse Zuidas de pilot Hello-Bike opgezet. Verspreid over het gebied staan er sinds mei 2017 op 11 locaties deelfietsen klaar voor gebruik. Hello-Bike voorziet, met nu al 408 structurele gebruikers, duidelijk in een behoefte en sluit aan bij andere maatregelen, zoals de Zuidas Pas.

 

Klik op de knop om naar een externe pagina te gaan (opent in een nieuw venster)

Ga naar website
  • Op de Zuidas in Amsterdam is een pilot met deelfietsen opgezet. Sinds mei 2017 staan er Hello-Bikes, een initiatief van Hello Zuidas. Er zijn momenteel 11 locaties met Hello-Bike deelfietsen, verspreid over het gebied tussen de RAI en de Amstelveenseweg.

    Deelnemers reserveren een fiets met een smartphone-app en openen daarmee ook het slot. De deelfiets gebruikt ‘geofencing’. Dit betekent dat gebruikers de reis met de deelfiets alleen kunnen beëindigen door de fiets op slot te zetten in een ‘geofenced zone’: een virtuele plek in de ruimte waarbinnen een fiets kan worden opgepikt en teruggebracht, in dit geval ‘dropzone’ genoemd. De fiets hoeft niet terug naar de dropzone waar hij is opgehaald, het is een zogeheten back-to-many systeem.

    De deelfiets op de Zuidas kost €1 voor 1 uur, €4 voor 12 uur of €6 voor 24 uur. De factsheet Deelfietssystemen beschrijft meerdere vormen van fietsdeelsystemen, die in opzet en prijsstelling kunnen variëren.

    Bedrijven kunnen Hello-Bike fietsen op hun bedrijfsterrein plaatsen, op voorwaarde dat het openbare karakter van de deelfiets behouden blijft. Werkgevers kunnen abonnementen voor Hello-Bike aan hun werknemers aanbieden. Gebruikers kunnen switchen tussen een privé en een zakelijk account.

    Meer weten? Klik op de link hierboven om naar het voorbeeld te gaan.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Praktijkvoorbeeld Deelfietssysteem Hello-Bike

Scroll naar boven