Praktijkvoorbeeld Fietsenstallingen station Apeldoorn

  • Soort:Voorbeeldenbank
  • Uitgever:Rijkswaterstaat
  • Datum:11-06-2021
Het gebruik van de fiets is belangrijk voor het vervoer van en naar het station. Er waren rondom het stationsgebied in Apeldoorn extra fietsparkeerplekken nodig. Eind 2017 is daarom aan de zuidzijde van het station de capaciteit van fietsparkeerplekken verdubbeld. Daarnaast zijn de openingstijden van de stalling aan de noordzijde gewijzigd.

 

Klik op de knop om naar een externe pagina te gaan (opent in een nieuw venster)

Ga naar website
  • De maatregelen zijn mede gefinancierd vanuit het actieplan ‘Fietsparkeren bij stations’ van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). De meeste fietsparkeerplekken rondom station Apeldoorn zijn te vinden aan de noordzijde van het station. Er is 1 bewaakte stalling onder het NS-station en er zijn 2 onbewaakte stallingen zowel aan de noord- als aan de zuidzijde van het station. Met name aan de zuidzijde waren er rondom het stationsgebied in Apeldoorn extra fietsparkeerplekken nodig.

    Om het tekort aan fietsparkeerplekken rond het station op te vangen, zijn er verschillende maatregelen getroffen. Zo is in 2017 de fietsenstalling aan de zuidzijde uitgebreid met 570 extra fietsparkeerplekken. De gehele bestaande fietsenstalling is gedemonteerd en weer opgebouwd als nieuwe stalling met 2 verdiepingen. Door de extra verdieping ontstond meer fietsparkeerruimte. Deze uitbreiding is tot stand gekomen vanuit een samenwerking tussen ProRail, de gemeente Apeldoorn en de provincie Gelderland.

    Daarnaast is vanaf half maart 2018 de bewaakte fietsenstalling onder het station aan de noordzijde geopend van 1 kwartier vóór de eerste trein tot en met 1 kwartier na de laatste trein. De stalling is de eerste 24 uur gratis. Gedurende de openingstijden is de stalling bemand.

    ProRail legt, als uitvoeringsorganisatie van het beleid van IenW, de fietsenstallingen aan. Hierbij werkt ProRail volgens een vast stappenplan. Aan de hand van bijvoorbeeld analyses en onderzoeken maakt ProRail de keuze tussen een bewaakte en een onbewaakte fietsenstalling. Mede afhankelijk van de grootte en complexiteit van het project en de besluitvorming (omgevingsvergunning, bestemmingsplanwijziging enzovoort), kunnen trajecten tot 8 jaar duren.

    In Apeldoorn duurde het traject in totaal 4 jaar. Eind 2013/begin 2014 is gestart met oriënterende gesprekken, die leidden tot de start van de planvorming een jaar later. In 2016 startte de procedure rondom het wijzigen van het bestemmingsplan, die begin 2017 is afgerond. Uiteindelijk is medio 2017 de bouwvergunning gegeven en is de fietsenstalling in het laatste half jaar van 2017 daadwerkelijk gebouwd.

    Meer weten? Klik op de link hierboven om naar het voorbeeld te gaan.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Praktijkvoorbeeld Fietsenstallingen station Apeldoorn

Scroll naar boven