Rotterdam haalt de teugels voor deelfietsen verder aan

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:29-09-2021
Nadat Rotterdam al een vergunningensysteem invoerde voor de deelfiets, gaat men nu ook het parkeren strakker reguleren.

Dat gaat men onder meer doen door meer parkeerplekken op straat aan te wijzen, een betere toepassing van geofencing en een app om overlast van deelfietsen en –scooters te melden. Dat schrijft de gemeente in de nota Deeltweewielers Rotterdam 2021.

De meeste huidige aanbieders maken al gebruik van geofence-zones, maar daar gaat nogal eens wat mis. Dit komt volgens de gemeente omdat geofence-zones nog niet altijd optimaal zijn ingesteld en niet altijd op de meter nauwkeurig zijn, waardoor de voertuigen ook op locaties worden achtergelaten waar dit onwenselijk is. Voertuigen blokkeren stoepen of belanden in het plantsoen. Ook ziet men dat er ophoping van voertuigen aan de grenzen van de geofence-zone plaatsvindt. De verwachting is dat dit met de komst van 5G zal verbeteren.

Daarnaast is er ook binnen de dropzone nog steeds een bepaalde vorm van overlast. De gemeente krijgt zo’n 43 klachten per maand binnen. De gemeente wil daarom meer plekken die duidelijk zijn ingericht voor deelfietsen en -scooters. Daarbij gaat daarbij – naast geofence-zones – ook om speciale voorzieningen nabij hotspots, zoals stations. In woonwijken zal worden geëxperimenteerd met fietsvlonders om deelfietsen te parkeren. De gemeente wil verder af van zogenaamde dockingstations, omdat die teveel ruimte vragen.

Bewoners kunnen klachten voortaan melden via een speciale app of via de klachtenwebsite van de gemeente. Tot nu toe werd men met klachten doorverwezen naar de deelfietsexploitant. Samen met de deelvervoeraanbieders bekijkt de gemeente verder de mogelijkheden om ook bestuurders van deelvervoer te kunnen beboeten bij foutparkeren.

Deelfietsen – en scooters worden gemiddeld dagelijks drie maal gebruikt. 23% van de deelscootergebruikers en 10% van de deelfietsgebruikers zegt dat zij zonder de deeltweewielers anders de rit met de auto zouden hebben gemaakt. De gemeente wil het gebruik opvoeren tot vijf maal per dag en ziet uit gezondheidsoverwegingen liever het fietsgebruik toenemen dan het scootergebruik.

Er zijn nu 1650 deelfietsen beschikbaar, maximaal kunnen dat er 3000 worden. De gemeente streeft er naar dat binnen 200 meter een deeltweewieler beschikbaar komt en wil verder dat de kosten voor het gebruik van de deelfiets drastisch omlaag gaan, zodat ze voor een breder publiek toegankelijk worden.

Overigens werkt CROW-Fietsberaad op dit moment aan een actualisatie van de Leidraad Deelfietsbeleid (Fb-publicatie 31) waarin de Rotterdamse leerpunten worden meegenomen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Rotterdam haalt de teugels voor deelfietsen verder aan

Scroll naar boven