Sociale media geschikt voor verkeersinformatie aan fietsende jongeren

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:17-07-2020
Uit een proef met jongeren die regelmatig over de Spijkenisserbrug fietsen, blijkt dat met sociale media een aanzienlijk deel van de fietsende jeugd bereikt kan worden met verkeersinformatie.

Doel van de proef was om te onderzoeken of het mogelijk is om een specifieke doelgroep te bereiken en deze gerichter te informeren over bruguitval en reisalternatieven. Via Facebook, Instagram, Snapchat en YouTube zijn tijdens 2 testweken dagelijks voor langere tijd berichten vertoond die doorlinkten naar een website met informatie over onder andere de alternatieven. Eénmaal gebeurde dit realtime tijdens een daadwerkelijke stremming van de Spijkenisserbrug op 19 februari 2020. Uitgangspunt was dat de jongeren voor vertrek hun telefoon raadpleegden. De berichten veroorzaakten geen geluid of trilling om afleiding tijdens het fietsen te voorkomen.

De doelgroep is goed bereikt qua leeftijd en locatie (jongeren uit met name Spijkenisse en Hoogvliet), meldt Rijkswaterstaat. Door de vormgeving en teksten van de berichten zijn de onderzoekers er in geslaagd om een aanzienlijk deel van de fietsers in deze doelgroep te bereiken; ongeveer de helft gaf aan meestal over de brug te fietsen.

Tijdens de stremming zijn in korte tijd 1.682 mensen bereikt. In beide testweken hebben de berichten circa 40.000 mensen bereikt. Dat komt neer op ongeveer 68% van de doelgroep (op basis van leeftijd en locatie). In de 1e testweek is het bericht in totaal ruim 200.000 keer vertoond, in de 2e testweek bijna 400.000 keer.
In een korte enquête tijdens de 2e testweek gaf 79% aan het prettig te vinden om deze informatie via sociale media te ontvangen. Circa 81% vond de informatie goed en de website bevatte voor circa 75% van de bezoekers nieuwe informatie.

De onderzoekers concluderen wel dat berichten via social media minder geschikt zijn om realtime tijdens plotselinge bruguitval te informeren. Het bericht staat dan relatief kort online en de ontvanger moet precies op dat moment actief zijn op sociale media om het bericht te zien. Hoe langer het bericht online staat, hoe groter de kans is dat het gezien wordt. Socialmediaberichten zijn daarom met name geschikt bij langduriger inzet, bijvoorbeeld om geplande werkzaamheden aan te kondigen. Daarnaast om te verwijzen naar middelen voor actuele reisinformatie, zoals websites of de sms-service voor de brug. Zeker in combinatie met andere middelen zoals een app, e-mail en/of sms hebben dit soort berichten veel potentie.

De komende 10 jaar worden veel werkzaamheden uitgevoerd in de Rotterdamse regio, maar ook in de rest van Zuid-Holland. De ervaringen en resultaten die zijn opgedaan met deze proef zijn waardevol om te bepalen hoe berichtgeving via social media de komende jaren breder ingezet kan worden, aldus Rijkswaterstaat.

  • We werken aan een nieuwe reactiemodule. Het plaatsen van reacties is daardoor tijdelijk uitgeschakeld.

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Sociale media geschikt voor verkeersinformatie aan fietsende jongeren

No data found
Scroll naar boven