Sterke daling verkeersdoden in 2004

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:27-04-2005
Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 19 procent gedaald. Er kwamen 180 fietsers in het verkeer om, een daling met 18 procent.
Vorig jaar zijn 881 personen dodelijk verongelukt in het verkeer. Een jaar eerder waren dat er nog 1088. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers is vooral onder mannen en kinderen fors gedaald.

Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 19 procent gedaald. Er kwamen 180 fietsers in het verkeer om, een daling met 18 procent.
Vorig jaar zijn 881 personen dodelijk verongelukt in het verkeer. Een jaar eerder waren dat er nog 1088. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers is vooral onder mannen en kinderen fors gedaald. Dit blijkt uit cijfers van het CBS en de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Kinderen
In 2004 zijn 36 kinderen jonger dan 15 jaar dodelijk verongelukt in het verkeer. Dat is een daling van 44 procent in vergelijking met 2003. Toen waren er nog 64 jeugdige verkeersdoden. Onder ouderen heeft zich geen daling voorgedaan. Evenals voorgaande jaren waren ruim 200 verkeersslachtoffers 70 jaar en ouder. De meeste verkeersdoden zijn in 2004 gevallen onder de 20-29-jarigen, namelijk 182.
Bijna de helft van de dodelijke verkeersslachtoffers is bestuurder of passagier van een personenauto. Het aantal verkeersdoden onder de inzittenden van een auto is in 2004 met 76 afgenomen. Ook het aantal dodelijke slachtoffers onder fietsers is vorig jaar fors gedaald van 219 tot 180 (18 procent). Het aantal bromfietsslachtoffers daalde van 99 tot 87 dit jaar.

Noord-Brabant
In 2004 viel 20 procent van alle verkeersdoden in Noord-Brabant. Al jaren kent Noord-Brabant de meeste verkeersdoden. Dat hangt mede samen met het aantal kilometers weg. Van alle provincies heeft Noord-Brabant de meeste kilometers, 16 procent van het totaal. In Flevoland ligt ongeveer 3 procent van de wegen. Hier viel ook maar ruim 2 procent van de slachtoffers.

Opmerkelijk
De SWOV noemt de daling opmerkelijk omdat er de laatste tijd geen noemenswaardige maatregelen ingevoerd zijn die deze sterke daling kunnen verklaren. De SWOV verwacht dat het aantal verkeersdoden nog verder kan dalen als sommige maatregelen worden ingevoerd waarvan een positief effect op de verkeersveiligheid zeer aannemelijk is.
Voor een goed zicht op de ontwikkeling van de verkeersveiligheid is het overigens beter om cijfers over een langere periode met elkaar te vergelijken en niet uitsluitend het ene jaar met het andere, aldus de SWOV. 'Op basis van de huidige gegevens zou 2003 een ongunstig jaar genoemd mogen worden en 2004 een gunstig jaar.'
'Over een langere periode bezien is de conclusie gerechtvaardigd dat de dalende lijn doorzet die zich al een aantal jaren aftekent met een terugval in 2003. De daling in 2004 is wel sterker dan wat op basis van de meerjarencijfers verwacht had kunnen worden.'

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Sterke daling verkeersdoden in 2004

Scroll naar boven