The Safety of E-Bikes in The Netherlands

  • Soort:Artikelen Tijdschriften
  • Auteur:Paul Schepers - Utrecht University, Karin Klein Wolt - Consumer and Safety Institute, Elliot Fishman - University Institute for Sensible Transport, Melbourne
  • Uitgever:Internationaal Transport Forum OECD
  • Datum:22-07-2018
Onderzoek waarbij de kans op een letselongeval van e-fietsers wordt vergeleken met die van gewone fietsers.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De kans om als elektrische fietser in het ziekenhuis te belanden is - per fietskilometer – net zo groot als de kans om als gewone fietser gewond te raken bij een ongeval.

    Een paar jaar geleden dachten wetenschappers daar nog anders over. In 2014 leidde onderzoek nog tot de conclusie dat e-fietsers méér kans hadden op een letselongeval. Een nieuwe studie weerlegt die resultaten.

    De studie in 2014 werd uitgevoerd door Paul Schepers e.a.. Daarin werden ongevallencijfers vergeleken en gecorrigeerde voor zaken als leeftijd en hoe vaak men fietst.  Dat onderzoek is door dezelfde Paul Schepers - onder vlag van de Universiteit Utrecht – nog eens herhaald. Schepers kon daarbij beschikken over nieuwe data, en dat maakte verschil. 

    Het blijkt dat als je bij vergelijking van de ongevallencijfers het aantal kilometers dat een e-fietser aflegt verdisconteerd, blijken e-fietsers niet vaker letsel op te lopen waarvoor men naar het ziekenhuis moet, dan gewone fietsers.

    Nog altijd is de kans om op de Spoedeisende hulp te belanden groter voor e-fietsers, maar dat is terug te voeren op factoren als leeftijd en fietsfrequentie. Hetzelfde geldt voor kans op omvallen tijdens het op- en afstappen. Gemiddeld verschilt die niet tussen een e-fietser en eenzelfde gewone fietsers, alleen overkomt het meer e-fietsers omdat die gemiddeld ouder zijn. Reden volgens Schepers om fietsen voor ouderen zo te ontwerpen dat men zittend in het zadel met de voeten bij de grond kan.

    Opvallende detail: de gezondheid van e-fietsers (die gemiddeld minder is dan van gewone fietsers), blijkt niet van invloed op de kans op een ongeval. 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

The Safety of E-Bikes in The Netherlands

Scroll naar boven