Tien jaar Bike & Ride in Keulen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:19-04-2005
Sinds 1994 heeft de stad Keulen de kwaliteit van fietsparkeervoorzieningen bij stations, metro-, tram- en sneltramhaltes continue verbeterd en uitgebreid. Met succes: de gemiddelde bezettingsgraad blijft schommelen rond 80%.

Sinds 1994 heeft de stad Keulen de kwaliteit van fietsparkeervoorzieningen bij stations, metro-, tram- en sneltramhaltes continue verbeterd en uitgebreid. Met succes: de gemiddelde bezettingsgraad blijft schommelen rond 80%.
Het in 1994 gestarte Bike & Ride-programma (B&R) had als doelstelling de vervoerketen ov en fiets binnen tien jaar duidelijk te verbeteren. Het programma startte met een systematische inventarisatie van alle 210 stations, (snel)tram- en metrohaltes. Daarbij ging het onder meer om aantal, kwaliteit en bezettingsgraad van fietsparkeervoorzieningen, de bereikbaarheid met de fiets, en vooral een beoordeling van de overstapfunctie van iedere station, onderscheiden naar voor- en natransport.
94 van de 210 stations en haltes werden geclassificeerd als B&R-relevant met een totaalbehoefte aan 10500 B&R parkeerplaatsen alsmede 2160 parkeerplaatsen bij niet B&R-relevante haltes. Voor de investeringen werd een budget geraamd van ruim 9 miljoen euro.
Om een hoge kwaliteit van de fietsparkeervoorzieningen te waarborgen, werden kwaliteitsstandaards gedefini�erd die in een B&R-handboek werden gedocumenteerd. Daarnaast zijn voor iedere halte analyseresultaten beschikbaar: aandeel zwerffietsen en fietswrakken, kenmerken, aanbevelingen, kostenraming, detailplannen, enzovoort. Eind 2004 was 83 % van het B&R-programma gerealiseerd. In 2003 hadden de fietsparkeervoorzieningen een gemiddelde bezettingsgraad van 87 %, 19 locaties waren bijna vol (iets onder 80 %), maar 64 waren er ten volle benut of hadden een aanzienlijke ondercapaciteit.
Ook al is het totale aantal fietsparkeerplaatsen sinds 1994 toegenomen met tweederde, de gemiddelde bezettingsgraad ligt nog steeds boven 80 %. De vraag is dus aanzienlijk toegenomen.
In het komende nummer van Fietsverkeer meer over de Keulse ervaringen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Tien jaar Bike & Ride in Keulen

Scroll naar boven