Om de doorstroming van fietsverkeer te verbeteren zijn er maatregelen te bedenken ten aanzien van de infrastructuur en van de verkeersregeling. Maatregelen voor de infrastructuur richten zich op de benodigde fysieke ruimte, maatregelen voor de verkeersregeling richten zich op de verdeling van de groen- en roodtijden. Beide type maatregelen hebben uiteraard invloed op elkaar, maar kunnen zeker ook apart van elkaar hun nut bewijzen.
In Amsterdam is al men al even bezig met het verruimen van kruispunten ten behoeve van de fietsers. Dat beperkt zich niet alleen tot bredere fietsopstelstroken. Ook worden de nodige eilandjes verwijderd of verkleind en zebra’s aangepast. Bijvoorbeeld op het Mr. Visserplein, een van de drukste kruispunten van de stad. In de zomer van 2016 zijn hier de fietspaden verbreed, zebrapaden ingekort en markeringen aangepast. Voor het afslaan naar de Valkenburgerstraat is een apart vak voor fietsers gemaakt. Bredere afslagstroken, verbreden van de fietsoversteken en het verkleinen van eilandjes geven de fietser ook meer opstel- en fietsruimte op de kruising Czaar Peterstraat – Cruquiuskade. Daar vlakbij wordt ook nog een autorijbaan voor rechtsaf samengevoegd met de autorijbaan voor rechtdoor.
De gemeente heeft de aanpak om meer ruimte te scheppen op kruispunten beschreven in een ‘Toolbox fietsvriendelijke kruispunten in Amsterdam.