Tour en Giro ingezet voor fietspromotie

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:17-02-2010

Op 9 mei doet de Giro d&'Italia Utrecht aan. Reden voor de provincie Utrecht om mee te werken aan een nieuw toeristisch promotiepakket waarmee Utrecht als fietsprovincie in de schijnwerpers wordt gezet.


De komst van de Giro levert zoveel publieke belangstelling op dat dit volgens Utrecht een goede aanleiding is om de fietsmogelijkheden in de provincie Utrecht te promoten. In mei vinden meerdere activiteiten plaats. Gekoppeld aan de krant “Uit in de Heuvelrug” wordt een Giro Special gemaakt, die wordt verspreid onder alle huisadressen in de provincie. RTV Utrecht produceert een serie van zes afleveringen onder de titel “Ga toch fietsen!” Speciaal voor alle leerlingen op de basisscholen in de provincie is er een gratis Utrechtse fietskaart. Dit geschenk wordt uitgedeeld omdat het op 9 mei ook Moederdag is. De fietskaart komt ook uit in een Engelse en Italiaanse versie uit en zal in het buitenland worden verspreid. Tenslotte komen er speciale fietsarrangementen voor toeristen die in mei een bezoek brengen aan de provincie Utrecht. Voor deze gezamenlijke promotie werkt de provincie samen met de gemeente Utrecht, het Nederlands en Italiaans Bureau voor Toerisme, Utrecht Toerisme en Recreatie (UTR), RTV Utrecht, de Kamer van Koophandel Midden-Nederland en de Utrechtse recreatieschappen. De provinciale trekt er bijna 3 ton voor uit.

Zeeland en Rotterdam
Ook Zeeland trekt dit jaar alle registers open met een serie activiteiten en evenementen, geïnspireerd door de doorkomst van de twee grote wielerrondes, de Giro én de Tour de France. Het provinciale draaiboek vermeldt zes 'etappes' waarin verschillende thema's aan de orde komen, zoals welzijn, recreatie, bereikbaarheid van de kust en verkeersveiligheid. Daarbij is samenwerking gezocht met de lokale media, fietsenwinkels, VVV's, enzovoort. Verder wordt de opening van nieuwe fietspaden aangegrepen voor extra publiciteit, net als bijvoorbeeld het plaatsen van zitbankjes langs recreatieve routes.

Rotterdam heeft 150.000 euro extra gereserveerd voor fietspromotie rond de start van de Tour de France. Zo worden er fietsclinics opgezet voor verschillende doelgroepen (jeugd, ouderen, gehandicapten), kan men virtueel wielrennen of echt toerfietsen, en geven fietsmakers workshops. En Amsterdam grijpt de komst van de Giro aan om het sportieve fietsen te promoten. Onder het motto Giromania kunnen leerlingen uit groep 7 en 8 kennismaken met de racefiets en de mountainbike door middel van clinics en lespakketten. Gesteund door wielerverenigingen hoopt de gemeente zo meer jonge Amsterdammers tot bewegen aan te zetten.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Tour en Giro ingezet voor fietspromotie

Scroll naar boven