'Tweede fiets' verstopt stationsstallingen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:26-10-2020
De combinatie fiets-trein is populair. Maar de keerzijde is dat de stallingen het bijna niet aan kunnen en fietsen zomaar ergens worden neergezet. Vooral de ‘tweede fietsen’ verhogen de stallingsdruk.

Onderzoekinstituut KiM en Studio Bereikbaar vroegen treinreizigers in een enquête hoe ze van en naar het station reisden, waar ze hun fiets neerzetten en hoelang die bleef staan.

Uit het onderzoek [niet open access] blijkt dat de zogenaamde ‘tweede fietsen’ op het station van aankomst (bijvoorbeeld voor de rit naar het werk) er ongeveer vier keer zo lang staan als fietsen bij het vertrekstation (voor de rit vanaf huis).

Geschat wordt dat die tweede fietsen verantwoordelijk zijn voor tenminste 45% van de parkeerdruk op alle treinstations in Nederland.

Verder staat de fietsen bij het eindstation 10% van de tijd onbewaakt buiten de treinstationsstalling. Bij het beginstation is dat bij 20% het geval.

Ook vonden ze dat de langparkeerders op de eindstations minder vaak de trein gebruiken en vaak stations benutten in de voorsteden. En ook dat mensen die vaker naar of van het station fietsen eerder geneigd zijn hun fiets in de stalling te zetten dan gelegenheids-fietsers.

De onderzoekers denken dat een oplossing van de parkeerproblemen mogelijk te vinden is in het ter beschikking stellen van deelfietsen als alternatief voor de tweede fiets en het weren van tweede fietsen van de rekken dichtbij de treinen (door de tarieven aan te passen en meer toezicht). Verder pleit men er voor speciale parkeervoorzieningen van tweede fietsen verderaf aan te leggen. Dat biedt meer ruimte voor vertrekstation-fietsen, die meer rouleren.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

'Tweede fiets' verstopt stationsstallingen

Scroll naar boven