De EFC legde aan alle kandidaten een vragenlijst voor. Hieruit bleek dat 92 procent van de ondervraagden voorstander is om de investeringen in fietsprojecten te verdubbelen naar minstens 3 procent (nu 1,5 procent) van het Europese mobiliteitsbudget.39 procent wilde dit zelfs verhogen naar 10 procent.
Iets meer dan de helft wil bovendien dat er verplichte minimum kwaliteitseisen komen voor alle nieuwe fietsinfrastructuur in de EU.
Manifest
Verschillende plannen zijn samengebracht in het manifest ‘Getting Into Gear, Cycling fort he 2020s’. Hierin staat dat op het gebied van fietsveiligheid de hoeveelheid slachtoffers in 2030 gehalveerd moet zijn.
Een van de maatregelen die daarvoor voorgesteld wordt, is de plicht om auto’s verplicht uit te rusten met Intelligent Speed Assistance. Dit is een tool die in auto’s de bestuurder helpt aan de maximum snelheid te houden.
Daarnaast moet de kwaliteit van de infrastructuur omhoog. Volgens het manifest worden in de EU bij veel infrastructuurprojecten te weinig rekening gehouden met de fietser, waardoor deze onveilig zijn voor deze weggebruiker. Europese richtlijnen voor infrastructuur moeten daar verandering in brengen.
Het hele manifest is te lezen in de bijlage.