Met de VR-bril bewegen de leerlingen zich in het klaslokaal virtueel door een getekende versie van de Amsterdamse binnenstad. Ze kunnen door met hun hoofd te bewegen zelf bepalen welke kant ze opgaan. Onderweg kunnen ze ervaring opdoen met uit de dode hoek blijven van vrachtwagens, oversteken tussen geparkeerde auto’s, anticiperen op verkeersdeelnemers die zich niet aan de regels houden, telefoongebruik op de fiets en eigen keuzes maken als je in een groep fietst. De lessen gaan in de vorm van een computerspel, als ze virtueel aangereden worden moeten de leerlingen opnieuw beginnen.
Verkeer en Meer, een organisatie die onderdeel is van Vervoerregio Amsterdam en samen met andere partijen werkt aan het vergroten van de verkeersveiligheid in de regio, geeft al ruim vijf jaar lessen met de VR-bril aan kinderen in groep 6 tot en met 8. Docent Dagmar Ochse legt op de website van Amsterdam Bike City uit wat de toegevoegde waarde is van de lessen. “Je kunt met de bril natuurlijk niet alles oefenen. Hand uitsteken bijvoorbeeld niet. Het gaat eigenlijk vooral over kijken, goed om je heen kijken. Je leert op deze manier de verkeersregels op een veilige plek.”
Figuur: voorbeeld van wat kinderen zien door de VR-bril
Bronnen: Amsterdam Bike City, Verkeer en Meer