Zo stel je verkeerslichten Corona-vriendelijk af

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:22-05-2020
Fietsen is een relatief veilige optie in deze Corona-tijd. Totdat je bij een verkeerslicht komt, want daar sta je dan vaak weer op een kluitje. Maar daar is wat aan te doen.

Adviesbureau DTV Consultants heeft een handzaam overzicht van mogelijke oplossingen opgesteld. In principe zijn er regeltechnisch twee oplossingsrichtingen: een kortere roodtijd voor fietsers, zodat zo min mogelijk fietsers hoeven te stoppen. En een langere groentijd voor fietsers, zodat ze allemaal met ruime afstand het verkeerslicht kunnen passeren.

Om met het eerste te beginnen, door de roodtijden voor fietssignaalgroepen zo kort mogelijk te houden is het aantal aankomsten tijdens de roodtijd zo laag mogelijk en hoeven zo min mogelijk fietsers op te stellen voor de stopstreep. Dat is te realiseren door:

  1. Korter groen voor (conflicterende) autorichtingen. Door het minder aantal verplaatsingen zal het op de meeste kruispunten ook rustiger zijn met gemotoriseerd verkeer, waardoor de groentijden voor het gemotoriseerd verkeer al korter zijn. Voor drukke (conflicterende) autorichtingen kan indien nodig de maximumgroentijd naar beneden worden bijgesteld. Dit zorgt dan op piekmomenten wel voor een verslechterde afwikkeling van het gemotoriseerd verkeer.
  2. Minder prioriteit voor het openbaar vervoer. Door prioritering van het OV, worden conflicterende richtingen van de fietssignaalgroepen eerder naar groen gestuurd, of langer groen gehouden. Hierdoor wordt de roodtijd van de fietsrichtingen langer. Door de prioriteitsingrepen voor het OV iets aan te passen worden de roodtijden voor de fietssignaalgroepen korter. Ook dit is een parameterwijziging.
  3. Dubbele realisaties voor fietssignaalgroepen. Door fietssignaalgroepen meerdere keren per cyclus te realiseren is de roodtijd van de fietssignaalgroepen kort te houden.
  4. Door meer fietsrichtingen in deelconflicten met afslaande autorichtingen toe te staan zijn de roodtijden te verkorten.
  5. Alle fietsers tegelijk groen. Als op een kruispunt veel linksaf bewegingen voor fietsers zijn is het wellicht een oplossing om alle fietsers tegelijk groen te geven.
  6. Fietsrichtingen koppelen. Vervolgoversteken die bij hetzelfde kruispunt horen, drukke linksaf slaande stromen en drukke fietsstromen over meerdere kruispunten kunnen worden gekoppeld.
  7. Bij iVRI’s kan voor fietssignaalgroepen een hogere prioriteit worden ingesteld, zodat de fietsrichtingen belangrijker worden en zwaarder worden meegenomen in het toedelen aan de eerstvolgende richting die aan de beurt is om groen te worden.
Lange groentijden zijn nodig om alle opgestelde fietsers af te kunnen wikkelen. Omdat de wachtrij aan fietsers over een langere afstand staan opgesteld (lagere capaciteit) is er een langere groentijd nodig om een gelijk aantal fietsers af te kunnen wikkelen. Naast het opnieuw afstemmen van de juiste groentijden voor het afwikkelen van de wachtrij is een nog langere groentijd voor fietsers ook te gebruiken om het aantal aankomsten tijdens groen te verhogen. Bij een aankomst tijdens groen hoeft een fietser niet te stoppen en ook geen positie te kiezen om op 1,5 meter van de overige fietsers te gaan staan.
  1. Voor fietssignaalgroepen zonder (verleng) detectie betekent dit dat een hogere groentijd voor de fietssignaalgroep alleen te realiseren is met behulp van een hogere instelling van de vastgroentijd.
  2. Voor fietssignaalgroepen met (verleng) detectie kan per periode van de dag de maximum groentijd naar behoefte worden opgehoogd.
  3. Meer aandacht voor fietskoppelingen. Door fietssignaalgroepen hard dan wel zacht te koppelen is het aantal stops voor fietsers te reduceren.
  4. Met een iVRI is een aankomende fietser op een grotere afstand van de stopstreep met behulp van een app te detecteren en kan de regeling de fietsrichting voor aankomend rijdende fietsers groen houden, of op het juiste moment naar groen sturen.

De verkeerslichtenspecialisten van DTV Consultants benadrukken wel dat er meestal maatwerk per kruispunt nodig is.

Tenslotte geven ze ook nog twee aanvullende tips. Als fietsers gebruik gaan maken van de rijbaan is het belangrijk om er goed op te letten dat de fietsers wel goed worden gedetecteerd. Er zijn namelijk geen drukknoppen aanwezig dus dient wellicht de gevoeligheid van de aanwezige massalussen bijgesteld te worden. Als fietsers op de rijbaan niet goed kunnen worden gedetecteerd zijn vaste aanvragen en vaste groentijden nodig om fietsers af te kunnen wikkelen.
En bij een grote hoofdstroom fietsers in de voorrang kan overwogen worden om de VRI tijdelijk uit te schakelen. Fietsers hoeven dan niet meer te stoppen en zodoende zijn er dus minder problemen bij het opstellen. Dit is alleen mogelijk als conflictrichtingen rustig zijn en de verkeersveiligheid niet in het geding komt.

  • We werken aan een nieuwe reactiemodule. Het plaatsen van reacties is daardoor tijdelijk uitgeschakeld.

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Zo stel je verkeerslichten Corona-vriendelijk af

No data found
Scroll naar boven