Platform Veilig fietsen

Het effect van campagnes op het dragen van een helm

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Datum:22-05-2019
  • Status:Afgerond
Jaarlijks belanden meer dan 300 kinderen tussen de 0 en 12 jaar in het ziekenhuis door een fietsongeluk. Een helm kan daarbij ernstige schade aan de hersenen voorkomen.
  • Hoewel uit onderzoek blijkt dat er in Nederland niks gevoeld wordt voor een helmplicht voor fietsers, is er wel steun voor campagnes die het dragen van een helm promoot bij risicogroepen zoals kinderen.
    Jaarlijks belanden meer dan 300 kinderen tussen de 0 en 12 jaar in het ziekenhuis door een fietsongeluk. Een helm kan daarbij ernstige schade aan de hersenen voorkomen.
     
    SWOV voerde vijf jaar lang een onderzoek uit in hoeverre promotionele campagnes voor het dragen van een helm, bijdraagt aan het gebruik. Ook keken zij naar de factoren die bijdragen aan het (niet) dragen van een helm.
     
    Hiervoor kregen kinderen op verschillende scholen in Zeeland gratis een helm in het eerste jaar van het onderzoek. Op spitsuren bij de school werd gekeken hoeveel helmen er daadwerkelijk gedragen werden. Daarnaast vulden de ouders vragenlijsten in over het gebruik.
     
    Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat het helmgebruik in het eerste jaar van de campagne toenam (van 3,3% helmgebruik naar 15,7%). In de jaren daarna nam het gebruik wel flink af, al bleef het alsnog hoger dan in de jaren voor de campagne (+-7%).
     
    Over het algemeen werden zowel de ouders als kinderen minder positief over het dragen van een helm, naarmate de kinderen ouder werden. Redenen die daarvoor gegeven werden:

    • De helm zou ‘oncomfortabel’ zijn;
    • De helm zou niet nodig zijn;
    • Vrienden van de kinderen dragen ook geen helm.

     
    Redenen die gegeven werden om wel een helm te dragen waren:

    • De helm is veilig;
    • Mijn ouders willen dat ik een helm draag;
    • De helm ziet er mooi uit.

     
    De onderzoekers concluderen dat de fietshelmcampagnes effectiever zijn dan normale gezondheidscampagnes (die meestal maar 3 tot 5 procent winst opleveren in het eerste jaar). Deze zijn vooral effectief bij jonge kinderen en minder bij oudere.
    “Ouders en kinderen worden beïnvloed door de norm in Nederland dat kinderen boven een bepaalde leeftijd fietsen zonder helm”, zeggen de onderzoekers. Dit omslagpunt ligt ongeveer op het moment dat de kinderen naar groep 4 gaan.
     
    Benieuwd naar het hele onderzoek? Deze is via de link te verkrijgen.
     

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Het effect van campagnes op het dragen van een helm

Scroll naar boven