Platform Veilig fietsen

Rapport: Capaciteitsbepaling Fietspaden

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Hans Godefrooij
  • Uitgever:DTV Consultants B.V.
  • Datum:21-04-2021
  • Opdrachtgever:CROW-Fietsberaad
Door het toenemende fietsgebruik wordt het steeds drukker op fietspaden. Wanneer het te druk wordt, kan dit leiden tot onveilige situaties, een verminderde doorstroming en discomfort bij fietsers. Daarom is DTV Consultants door CROW-Fietsberaad gevraagd om onderzoek te doen naar de waardering/belevingswaarde van fietsers bij verschillende intensiteiten en fietspadbreedtes.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Klik hier voor de notitie "Geactualiseerde aanbeveling voor de breedte van fietspaden 2022"
     

    Drukte op het fietspad

    Door het toenemende fietsgebruik wordt het steeds drukker op fietspaden. Wanneer het te druk wordt, kan dit leiden tot onveilige situaties, een verminderde doorstroming en discomfort bij fietsers. CROW-Fietsberaad wil kentallen ontwikkelen voor de capaciteit van fietspaden op wegvakniveau. Zij heeft DTV Consultants gevraagd onderzoek te doen naar de waardering/belevingswaarde van fietsers bij verschillende (combinaties van) intensiteiten en fietspadbreedtes.


    Belevingswaarde fietspaden

    De theoretische capaciteit (het aantal fietsers dat door een fietspad met een bepaalde breedte kan worden verwerkt) ligt naar verwachting een stuk hoger dan wat fietsers ervaren. Het ligt zeer voor de hand dat bij veel lagere intensiteiten het inhalen al wordt bemoeilijkt, fietsers rekening moeten houden met elkaar en er (onderlinge) irritaties (kunnen) optreden. De mate waarin dit discomfort optreedt, bepaalt waarschijnlijk in grote mate de (dis)waardering (of belevingswaarde) die de fietser heeft voor de drukte op het fietspad en de complexiteit van de rijtaak die de fietser door die drukte ervaart. Het doel van het nu uitgevoerde onderzoek was om inzicht te krijgen in deze waardering/belevingswaarde bij verschillende (combinaties van) intensiteiten en fietspadbreedtes. Dit moet leiden tot het vaststellen van grenswaardes tussen verschillende servicelevels voor de combinatie van intensiteit en fietspadbreedte, zodat elk fietspad met een gegeven intensiteit en een gegeven fietspadbreedte een (servicelevel)score kan krijgen voor het functioneren van het fietspad. Het onderzoek heeft zich gericht op vrijliggende/solitaire tweerichtingsfietspaden.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Rapport: Capaciteitsbepaling Fietspaden

Scroll naar boven