Ansgar Hudde van de universiteit van Keulen analyseerde voor dit onderzoek 335.000 ritten uit verplaatsingsonderzoek van Duitsland en Nederland in combinatie met weer- en daglichtdata voor de steden. De ritten vonden plaats in 184 Duitse en 79 Nederlandse steden.
De data lieten zien dat Duitse fietsers ruim twee keer zo gevoelig zijn voor een uur meer of minder daglicht en bijna twee keer zo gevoelig voor een graad stijging of daling in temperatuur. Tijdens regendagen daalde het fietsgebruik significant ten opzichte van een droge dag terwijl dat in Nederlandse steden vrijwel gelijk bleef.
Op basis van deze resultaten maakte Hudde een voorspelling van het fietsgebruik in Duitse steden als de fietsers daar zouden reageren op het weer zoals de Nederlanders doen. Daaruit bleek dat het fietsgebruik zou stijgen, en dat de natuurlijke omstandigheden geen belemmering hoeven te zijn.
Het stimuleren van fietsen in de winter in landen met een grote variatie in de seizoenen kan leiden tot efficiënter gebruik van de infrastructuur en een positief effect op de volksgezondheid.
Het artikel is open access gepubliceerd en hier te lezen:
https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2022.103503.