Kenniscentrum voor fietsbeleid

Cijfers over fietsgebruik per gemeente

Fietsberaad
2010

Een overzicht van het fietsgebruik per gemeente op alle afstanden en op de korte afstanden, inclusief betrouwbaarheidsmarge.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Zoektip: typ in de kop van onderstaande tabel (bij (All)) de eerste letter van de gemeentenaam in. Selecteer weer (All) om een totaaloverzicht te krijgen van alle gemeenten.

Kaarten heel Nederland

Klik hier om een aantal kaarten van verschillende adviesbureau's te zien met een overzicht van heel Nederland op basis van deze cijfers. Met o.a. een overzicht van de G31 steden.

Kaarten per provincie

Klik op de gewenste provincie (bij grotere provincies duurt de opbouw van de kaart wat langer). Drenthe, Flevoland, Friesland, GelderlandGroningen, Limburg, Noord-Brabant, Noord-Holland, Overijssel, Utrecht, Zeeland, Zuid-Holland

Toelichting

Bovenstaande tabel geeft het marktaandeel van de fiets weer als percentage van alle verplaatsingen (kolom Aandeel fiets) en als percentage van de korte verplaatsingen tot 7,5 kilometer (Kolom Aandeel <7,5 km). Voor het aandeel op alle verplaatsingen is tevens een betrouwbaarheidsmarge aangegeven (kolommen Minimaal en Maximaal). Met een waarschijnlijkheid van 95% ligt het fietsaandeel tussen deze twee waarden. Bij kleine gemeenten is de marge heel groot.

Voor de berekeningen is gebruik gemaakt van de cijfers uit het Mobiliteitsonderzoek Nederland (MON). Het betreft alle verlaatsingen met herkomst en/of bestemming in de desbetreffende gemeente, ongeacht of de persoon in de deze gemeente woont. Om de betrouwbaarheid te vergroten zijn de cijfers uit het MON over een periode van vijf jaar bij elkaar opgeteld (2004 tm 2008). Het gaat om verplaatsingen met hoofdvervoerwijze fiets.

Op basis van de fietsaandelen zijn de gemeenten ingedeeld in de categorieën zeer laag (< 15%), laag (15-20%), gemiddeld (20-25%), hoog (25-30%) en zeer hoog (>30%). Voor de korte afstanden is de categorie-indelng als volgt: zeer laag (< 22%), laag (22-30%), gemiddeld (30-38%), hoog (38-46%) en zeer hoog (>46%). De categorie-indeling is van toepassing voor de Nederlandse situatie. In internationaal perspectief is het fietsgebruik in alle gemeenten (zeer) hoog. Opvallend is wel dat het gemiddelde van alle gemeenten (22,6%) aanzienlijk lager is dan het fietsaandeel van alle verplaatsingen in Nederland (ca 26%). Dit heeft te maken met het feit dat verplaatsingen die een gemeentegrens overschrijden in twee gemeenten meetellen. Aangezien dit vaak langere afstanden betreft, wordt voor dergelijke verplaatsingen minder vaak de fiets gebruikt.

Voor verklaringen van verschillen in fietsgebruik tussen gemeenten zie literatuur onder tabblad gerelateerde items.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Overzicht van de gemeenten tbv zoekfunctie:

Aa en Hunze Aalburg Aalsmeer Aalten Abcoude Achtkarspelen Alblasserdam Albrandswaard Alkemade Alkmaar Almelo Almere Alphen aan den Rijn Alphen-Chaam Ameland Amersfoort Amstelveen Amsterdam Andijk Anna Paulowna Apeldoorn Appingedam Arcen en Velden Arnhem Assen Asten Baarle-Nassau Baarn Barendrecht Barneveld Bedum Beek Beemster Beesel Bellingwedde Bennebroek Bergambacht Bergeijk Bergen (L. ) Bergen (NH. ) Bergen op Zoom Berkelland Bernheze Bernisse Best Beuningen Beverwijk Binnenmaas Bladel Blaricum Bloemendaal Boarnsterhim Bodegraven Boekel Bolsward Borger-Odoorn Borne Borsele Boskoop Boxmeer Boxtel Breda Breukelen Brielle Bronckhorst Brummen Brunssum Bunnik Bunschoten Buren Bussum Capelle aan den IJssel Castricum Coevorden Cranendonck Cromstrijen Cuijk Culemborg Dalfsen Dantumadeel De Bilt De Marne De Ronde Venen De Wolden Delft Delfzijl Den Helder Deurne Deventer Diemen Dinkelland Dirksland Doesburg Doetinchem Dongen Dongeradeel Dordrecht Drechterland Drimmelen Dronten Druten Duiven Echt-Susteren Edam-Volendam Ede Eemnes Eemsmond Eersel Eijsden Eindhoven Elburg Emmen Enkhuizen Enschede Epe Ermelo Etten-Leur Ferwerderadiel Franekeradeel Gaasterlân-Sleat Geertruidenberg Geldermalsen Geldrop-Mierlo Gemert-Bakel Gennep Giessenlanden Gilze en Rijen Goedereede Goes Goirle Gorinchem Gouda Graafstroom Graft-De Rijp Grave Groesbeek Groningen Grootegast Gulpen-Wittem Haaksbergen Haaren Haarlem Haarlemmerliede en Spaarnwoude Haarlemmermeer Halderberge Hardenberg Harderwijk Hardinxveld-Giessendam Haren Harenkarspel Harlingen Hattem Heemskerk Heemstede Heerde Heerenveen Heerhugowaard Heerlen Heeze-Leende Heiloo Helden Hellendoorn Hellevoetsluis Helmond Hendrik-Ido-Ambacht Hengelo het Bildt Heumen Heusden Hillegom Hilvarenbeek Hilversum Hof van Twente Hoogeveen Hoogezand-Sappemeer Hoorn Horst aan de Maas Houten Huizen Hulst IJsselstein Jacobswoude Kampen Kapelle Katwijk Kerkrade Kessel Koggenland Kollumerland en Nieuwkruisland Korendijk Krimpen aan den IJssel Laarbeek Landerd Landgraaf Landsmeer Langedijk Lansingerland Laren Leek Leerdam Leeuwarden Leeuwarderadeel Leiden Leiderdorp Leidschendam-Voorburg Lelystad Lemsterland Leudal Leusden Liesveld Lingewaal Lingewaard Lisse Lith Littenseradiel Lochem Loenen Loon op Zand Lopik Loppersum Losser Maarssen Maasbree Maasdonk Maasdriel Maasgouw Maassluis Maastricht Margraten Marum Medemblik Meerlo-Wanssum Meerssen Meijel Menaldumadeel Menterwolde Meppel Middelburg Middelharnis Midden-Delfland Midden-Drenthe Mill en Sint Hubert Millingen aan de Rijn Moerdijk Montferland Montfoort Mook en Middelaar Moordrecht Muiden Naarden Neder-Betuwe Nederlek Nederweert Neerijnen Niedorp Nieuwegein Nieuwerkerk aan den IJssel Nieuwkoop Nieuw-Lekkerland Nijefurd Nijkerk Nijmegen Noord-Beveland Noordenveld Noordoostpolder Noordwijk Noordwijkerhout Nuenen, Gerwen en Nederwetten Nunspeet Nuth Oegstgeest Oirschot Oisterwijk Oldebroek Oldenzaal Olst-Wijhe Ommen Onderbanken Oost Gelre Oosterhout Oostflakkee Ooststellingwerf Oostzaan Opmeer Opsterland Oss Oud-Beijerland Oude IJsselstreek Ouder-Amstel Ouderkerk Oudewater Overbetuwe Papendrecht Pekela Pijnacker-Nootdorp Purmerend Putten Raalte Reeuwijk Reiderland Reimerswaal Renkum Renswoude Reusel-De Mierden Rheden Rhenen Ridderkerk Rijnwaarden Rijnwoude Rijssen-Holten Rijswijk Roerdalen Roermond Roosendaal Rotterdam Rozenburg Rozendaal Rucphen Schagen Scheemda Schermer Scherpenzeel Schiedam Schiermonnikoog Schijndel Schinnen Schoonhoven Schouwen-Duiveland Sevenum 's-Gravenhage 's-Hertogenbosch Simpelveld Sint Anthonis Sint-Michielsgestel Sint-Oedenrode Sittard-Geleen Skarsterlân Sliedrecht Slochteren Sluis Smallingerland Sneek Soest Someren Son en Breugel Spijkenisse Stadskanaal Staphorst Stede Broec Steenbergen Steenwijkerland Stein Strijen Ten Boer Terneuzen Terschelling Texel Teylingen Tholen Tiel Tilburg Tubbergen Twenterand Tynaarlo Tytsjerksteradiel Ubbergen Uden Uitgeest Uithoorn Urk Utrecht Utrechtse Heuvelrug Vaals Valkenburg aan de Geul Valkenswaard Veendam Veenendaal Veere Veghel Veldhoven Velsen Venlo Venray Vianen Vlaardingen Vlagtwedde Vlieland Vlissingen Vlist Voerendaal Voorschoten Voorst Vught Waalre Waalwijk Waddinxveen Wageningen Wassenaar Waterland Weert Weesp Werkendam Wervershoof West Maas en Waal Westerveld Westervoort Westland Weststellingwerf Westvoorne Wierden Wieringen Wieringermeer Wijchen Wijdemeren Wijk bij Duurstede Winschoten Winsum Winterswijk Woensdrecht Woerden Wormerland Woudenberg Woudrichem Wûnseradiel Wymbritseradiel Zaanstad Zaltbommel Zandvoort Zederik Zeevang Zeewolde Zeist Zevenaar Zevenhuizen-Moerkapelle Zijpe Zoetermeer Zoeterwoude Zuidhorn Zundert Zutphen Zwartewaterland Zwijndrecht Zwolle Modal split vervoerwijzekeuze vervoerswijzekeuze

Rapport
Research voor Beleid , Fietsberaad
2006
Het rapport waarin de opbouw van het Verklaringsmodel wordt onderbouwd; het model dat met 11 factoren in sterke mate verschillen in fietsgebruik tussen gemeenten verklaart. [Research voor Beleid - 2006]
URL
2007
Jaarlijks de belangrijkste mobiliteitscijfers in het Mobiliteitsonderzoek Nederland (MON), de opvolger van het OVG van CBS. Sinds 2011 worden deze statistieken weer door het CBS verzameld in het OViN.
Nieuws
2005
Naast fysieke aspecten als hoogteverschillen en stadsomvang en naast kenmerken van de bevolking, valt verschil in fietsgebruik ook te verklaren uit beleidsgerelateerde factoren. Daarbij kan men denken aan het aantal keren dat fietsers onderweg moeten stoppen, of verkeersveiligheidsaspecten. En vooral de positie ten opzichte van de auto speelt een rol, bijvoorbeeld ten aanzien van reissnelheid en parkeerkosten. Dat zijn conclusies van een onderzoek van de VU-Amsterdam.
Nieuws
2006
De reistijdverhouding fiets/auto, de parkeerkosten en het aandeel ov in de modal split zijn de belangrijkste verklarende factoren voor het fietsgebruik in een gemeente. Daarnaast heeft de oppervlakte van het bebouwde gebied en de samenstelling van de bevolking invloed op het gebruik van de fiets.
Artikel
Otto van Boggelen (Fietsersbond) , Ketting, Fietsersbond
2000
Arikel over de eerste analyses van de meetresultaten uit de Fietsbalans. Toont verbanden aan tussen fietsbeleid, kenmerken bevolking en fietsgebruik.
Rapport
2006
The report in which the structure of the Explanatory Model is explained; the model that explains differences in bicycle use between municipalities based on 11 factors. [Research for Policy - 2006]
Kaart
2010
Kaarten fietsgebruik per gemeente. Twee adviesbureau's hebben op eigen initiatief kaarten gemaakt op basis van gegevens die het Fietsberaad beschikbaar heeft gesteld.
Artikel
Otto van Boggelen (Fietsersbond) , Ketting, Fietsersbond
2000
Article reviewing the first analyses of the Fietsbalans data demonstrates relations between bicycle policy, population characteristics and bicycle use.
17-06-2010 @ 16:01

Ik wilde de kaart van Limburg bezichtigen, maar er is de kaart van Groningen op "Limburg" gelinkt!!! Graag aub aanpassen. Alvast bedankt. Vriendelijke groet, Nedo Oroz, Provincie Limburg.

Reactie Fietsberaad: sorry. Link is inmiddels aangepast.

Tammo Jan Dijkema (Hypercube Business Innovation BV)
29-06-2010 @ 15:07

Ik kwam via de KpVV-flits terecht bij dit onderzoek over fietsgebruik per gemeente. Daar heb ik het Excel-bestand gedownload. Om de cijfers voor mezelf inzichtelijk te maken heb ik ze even op een landkaartje gezet. Wellicht is deze kaart ook voor anderen interessant.

Met vriendelijke groet, Tammo Jan Dijkema 

Theo Zeegers (-)
01-07-2010 @ 12:03

Mooi werk, Tammo Jan!
Bedankt, Theo

03-07-2010 @ 11:58

Mooi kaartje, alleen ik kan me er niet op orienteren. Als je er met de muis over zweeft zou de naam van de gemeente moeten verschijnen. Kan dit aangepast worden.

Groeten Wim van den Broek

F.J.S. de Ruijter (Finem Respice)
08-07-2010 @ 11:58

Is het mogelijk een kolom met 'postcodegebied' toe te voegen, zodat hierop gesorteerd kan worden? Provincie is een erg groot gebied.

Tammo Jan Dijkema (Hypercube Business Innovation BV)
14-07-2010 @ 11:40

Ik heb de suggestie van Wim van den Broek opgevolgd, en de kaart aangepast zodat hij nu ook de gemeentenaam toont.

De bijgewerkte kaart staat op http://www.hypercube.nl/nl/actueel/hypercube_actueel/Fietsgebruik_per_gemeente.html?id=141

Postcodegebieden kan ik niet toevoegen zonder het hele onderzoek zelf opnieuw uit te voeren...

Jan Pielkenrood (Fietsersbond-Alkmaar)
15-07-2010 @ 13:07

Het is jammer dat de gegeven 4 jaar achterlopen met de werkelijkheid. In onze regio is een gemeente die de laatste jaren erg aan de weg (of beter het fietspad) heeft getimmerd. Veel nieuwe brede fietspaden en oude tegelpaden zijn omgezet in mooi breed asfalt. Dat is goed te merken, er wordt aanzienlijk meer gefietst dan 3 jaar terug.

02-08-2010 @ 21:11

Een uitstekend gemeentelijk overzicht fietsgebruik. Het is dan wel gedateerd maar toch het geeft een goede analyse van Nederland hoe er links en rechts in ons land wordt gefietst. De updates zullen volgen denk ik zo.

William Nederpelt (Fietsersbond / ECF / EuroVelo)
29-08-2010 @ 22:14

Uit de toelichting op de cijfers blijkt dat het om verplaatsingen gaat waarbij de fiets de hoofdverplaatsing is. Betekent dit dat alle verplaatsingen waar de fiets als onderdeel van de keten wordt gebruikt niet worden meegeteld? Het lijkt mij dat dit op enige wijze wel zichtbaar moet worden gemaakt. Juist voor de grote steden en de plaatsen aan de spoorlijnen maakt dit nog wel wat uit.

William Nederpelt

31-08-2010 @ 13:34

Het is bij deze cijfers inderdaad zo dat alle verplaatsingen waar de fiets als onderdeel van de keten wordt gebruikt, niet worden meegeteld. Op dit moment  beschikt het Fietsberaad niet over de tijd / capaciteit om cijfers over de fiets als onderdeel van de keten inzichtelijk te maken.

Frank den Hertog (RIVM)
03-09-2010 @ 09:20

Op jullie website kwam ik een mooie spreadsheet tegen van het fietsgebruik per gemeente  Deze data zijn ook zeer interessant voor onze website www.zorgatlas.nl waarin we allerlei gezondheids(gerelateerde) onderwerpen in kaart brengen. Toen ik echter de data eens wat preciezer ging bekijken stuitte ik toch op een opmerkelijke conclusie. Uit deze data zou namelijk blijken dat het fietsgebruik in de fietsgemeente bij uitstek - Houten - niet meer dan gemiddeld is. Kunnen jullie een verklaring geven voor dit in mijn ogen bijzonder opmerkelijke gegeven? 

Reactie Otto van Boggelen (Fietsberaad):

We hebben geen nadere analyse gemaakt van de cijfers. De cijfers zijn verzameld ivm fietsparkeerkencijfers en we hebben besloten om ze zonder nadere analyse beschikbaar te stellen. Ik kan dus ook geen sluitende verklaring geven voor de wat tegenvallende cijfers van Houten. Herbert Tiemens van de gemeente Houten schreef me hierover:
De toekenning van de titel Fietsstad 2008 aan Houten leidde tot nog meer nationale en internationale belangstelling voor het nog steeds revolutionaire verkeersconcept, waarin voetgangers en fietsers centraal zijn geplaatst en het autoverkeer binnen de stad op de tweede plaats komt. Met de ontvangst van de titel was een belangrijke doelstelling van het fietsactieprogramma "Houten demarreert" [zie www.houten.nl/demarreert] bereikt. Reden om achterover te leunen? Zeker niet. Ook in de Fietsstad loopt het fietsgebruik terug [zie recente cijfers CBS, Fietsberaad]. Grotere afstanden, clustering van voorzieningen en andere samenstelling van de bevolking maken dat het fietsgebruik daalt [lees ook het rapport "Wie ik ben en waar ik ga", Raad voor Verkeer en Waterstaat].

Meer in het algemeen wil ik nog het volgende erover zeggen. Voor een juiste vergelijking moet Houten vergeleken worden met andere groeikernen, met een vergelijkbare bevolkingssamenstelling zoals Almere, Zoetermeer, Nieuwegein, IJsselstein en Maarssen. Met name het fietsaandeel op de korte afstanden (<7,5 km) is dan in Houten (aanzienlijk) hoger.

Zie ook:

 

14-09-2010 @ 13:43

Er zijn drie kaarten van Nederland toegevoegd aan deze factsheet. Dit geeft in één oogopslag een beeld van het fietsgebruik per gemeente. De kaarten zijn door twee adviesbureau's gemaakt. Klik hier voor de kaarten.

Angela van der Kloof (Mobycon)
27-03-2017 @ 16:07

Wordt er misschien gewerkt aan een update van deze cijfers en kaarten? Zou wel interessant zijn.

Jurgen de Haan (CROW-KpVV)
05-04-2017 @ 10:31

Beste Angela,

Er wordt gewerkt aan een nieuwe set cijfers. Het gaat om net iets andere cijfers, nml. de modal split van de inwoners. Dus niet meer om alle verplaatsingen van en naar een gemeente. In de zip file http://www.crow.nl/documents/databestanddashboards kun je al cijfers vinden over de verplaatsingen uit het OViN 2010-2013 (verplaatsingen.xls). Er komt nu een nieuw bestand OViN 2012-2015. Zie ook http://kpvvdashboard-17.blogspot.nl/2010/03/gebruiken-appingedammers-voor-28-30-38.html 

Jurgen de Haan (CROW-KpVV)
14-04-2017 @ 13:25

Inmiddels zijn de nieuwste modal split cijfers uit het OViN 2012-2015 te downloaden als zip-file via http://www.crow.nl/documents/databestanddashboards 

Pierre van den Oord (Fietsersbond)
26-04-2017 @ 11:29

De bestanden OVin 2012-2015 zijn beveiligd en kan ik niet openen. Kun jime helpe Jurgen? Peirre van den Oord Fietsersbond Boxtel.

 

 

Jurgen de Haan (CROW-KpVV)
26-04-2017 @ 11:34

Lukt het downloaden van de zip-file wel? Hier staan ca 17 Excel bestanden in (met extensie xlsm). Het gaan om het bestand Verplaatsingen.xlsm. 

Pierre van den Oord (Fietsersbond)
26-04-2017 @ 12:00

Gedownload en uitgepakt. De files (ook verplaatsingen fiets) kunnen na uitpakken niet geopend als alleen lezen vanwege de beveiliging die erop zit.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: