U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u zich hierop heeft geabonneerd.

Wordt deze e-mail niet juist getoond? Bekijk de nieuwsbrief in de browser.

 

Fietsberaad
Platform Veilig Fietsen
 

Thema-nieuwsbrief: LEV-kader

Op het fietspad en de rijbaan verschijnen steeds meer verschillende typen lichte elektrische voertuigen, zoals elektrische snor- en bromfietsen (e-scooters), elektrische vrachtfietsen en (e-steps). Deze nieuwe voertuigen kunnen bijdragen aan maatschappelijke doelen zoals bereikbaarheid, recreatie en duurzaamheid, maar dan moet de veiligheid wel goed geborgd zijn.

In tegenstelling tot de fiets, de brommer, de snorfiets en de speed-pedelec, is er voor LEVs geen Europese regelgeving voor voertuigeisen. Deze mogen alleen op de weg gebruikt worden als ze voldoen aan de nationale Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) heeft aangegeven dat behoefte is aan een meer toegespitst kader voor de verschillende soorten LEVs en beveelt daarbij aan te onderzoeken of elektrische (bak-)fietsen ook onder een nieuw nationaal toelatingskader zouden moeten vallen. Doel van het kader is zeker te stellen dat LEVs die zijn toegelaten technisch veilig zijn en veilig gebruikt worden binnen het bestaande verkeer. Het kader biedt meer helderheid naar consumenten, fabrikanten en wegbeheerders. Zo weten consumenten met welke LEV's zij wel of niet op de weg mogen rijden, weten fabrikanten aan welke technische eisen het voertuig moet voldoen en wordt voor wegbeheerders duidelijk welke voertuigen op hun wegennet komen te rijden.

In deze nieuwsbrief diverse reacties vanuit verschillende partijen. Met dank aan Fietsdiensten.nl, Veilig Verkeer NL, ANWB en de Gemeente Breda voor hun bijdrage.

Team Platform Veilig Fietsen

......................................................................

De Gemeente Breda ziet veel kansen voor LEV's en hebben als gemeente zelf geĆ«xperimenteerd met steps om ervaring op te doen. Martijn Geervliet licht zaken toe in zijn blogartikel

Ook Jos Sluijsmans van fietsdiensten.nl en het International Cargo Bike Festival ziet kansen. Grootschalige inzet van e-bak- en vrachtfietsen in plaats van bestelbusjes kan volgens hem een positieve bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid. Wel plaatst hij kritische noten bij de huidige invulling van het LEV-kader. Lees hier zijn statement

Kritische geluiden zijn er ook vanuit Europa op het Nederlandse LEV-kader. LEVA-EU stelt dat het LEV-kader een negatieve impact op de markt zal hebben.

Voor Veilig Verkeer Nederland is het een harde voorwaarde dat het toelaten van LEV’s, leidt tot een duurzamer en vooral veiliger openbare ruimte. Verder zijn zij voorstander van het instellen van een verplichte rijvaardigheidstraining. Lees hier de visie van VVN.

De Fietsersbond deelde al eerder hun visie op micromobiliteit met Platform veilig fietsen in "De kansen en problemen van micromobiliteit: Maak van het fietspad geen vuilnisbak". En ook de ANWB deelde hun visie op de regulering van micro vervoersmiddelen.

Meer relevante artikelen rond LEV's en micromobiliteit

......................................................................

Op basis van onderzoek en praktijkervaringen zijn er door verschillende partijen notities,rapporten, richtlijnen, toolkits, kennismodules, online omgevingen en applicaties ontwikkeld. Direct inzetbaar om bijvoorbeeld te toetsen of beleid aansluit bij de laatste inzichten of voor verdieping van kennis.

......................................................................

Laat je horen!

Aankomende donderdag 21 oktober vindt de jaarlijkse gebruikersbijeenkomst van Platform Veilig Fietsen plaats. Net als voorgaande jaren staan we tijdens de bijeenkosmt stil bij de activiteiten van dit jaar en blikken we vooruit op 2022. We zijn benieuwd naar jouw mening. Ben je er bij? Schrijf je hier in.
 

......................................................................

Ook iets bijdragen?

De documenten in deze nieuwsbrief vormen de basis voor de dossierpagina Micromobiliteit op het Platform Veilig Fietsen. Heb jij ook iets bij te dragen? Stuur je artikel, tool(kit) of kennisdocument door naar veiligfietsen@crow.nl.

Bedankt voor het lezen en tot een volgende keer!


CROW Fietsberaad

CROW-Fietsberaad is een kenniscentrum voor fietsbeleid. De doelstelling van CROW-Fietsberaad is de ontwikkeling, verspreiding en uitwisseling van praktijkgerichte kennis.

Alle contactgegevens van CROW-Fietsberaad zijn te vinden op www.fietsberaad.nl onder Contact.

Info

De CROW-Fietsberaad nieuwsbrief wordt gefinancierd vanuit het KpVV programma, kijk voor meer informatie op www.kpvv.nl.

Berichten, tips, rapporten e.d. voor deze nieuwsbrief kunt u mailen naar de redactie.

Abonnement

U ontvangt deze mail omdat u geabonneerd bent op de nieuwsbrief.

Een abonnement op de nieuwsbrief van Platform Veilig Fietsen is gratis. U kunt zich voor deze nieuwsbrief aan- of afmelden via uw Mijn Fietsberaad account.

Twitter LinkedIn