Kenniscentrum voor fietsbeleid

De deelfiets loopt uit de hand in Shanghai

2017

Schattingen van het aantal deelfietsen in Shanghai komen uit op 280.000 nu tot een half miljoen midden dit jaar. En met die aantallen begint het aardig uit de hand te lopen.

Dat melden lokale media. De overheid heeft de deelfietsbedrijven al gevraagd hun activiteiten in te tomen.

Deelfietsen in China onderscheiden zich van de Europese deelfietsen doordat geen gebruik wordt gemaakt van vaste uitleenstations. Met een app opent men het fietsslot van een deelfiets en na gebruik laat men hem op een willekeurige plek achter. Bovendien is het gebruik goedkoop, niet meer dan een paar dubbeltjes voor een half uur. MoBike en Ofo zijn de grootste providers, maar er zijn er in de stad nog een tiental actief.

Dat leidt op sommige locaties letterlijk tot stapels fietsen en met een grote schoonmaak haalde de overheid er onlangs duizenden van straat.

De Chinese overheid zint wel op regels om de deelfiets beter te reguleren, maar dan gaat het vooral over de kwaliteit van de fietsen.
 

Kees van Malssen
10-06-2017 @ 00:22

Zes jaar geleden toen ik in Shanghai was zag ik juist wel hele rekken vol (deel)fietsen zoals die ook in Londen en Parijs staan. Dus wel centrale plaatsen voor ophalen en terugbrengen. Die mis ik nu een beetje in dit verhaal.

Zelf heb ik trouwens gewoon een fiets gekocht om mee rond te gaan en deze twee weken later bij vertrek aan iemand anders gegeven. Heerlijk fietsen daar.

PS, 280.000 gebruikers is slechts 1 op de 50 inwoners. Dat zou toch geen probleem moeten zijn? Of is er ergens een komma verkeerd terecht gekomen?

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: