Kenniscentrum voor fietsbeleid

Kan de fiets kenniswerkers lokken?

Karin Broer , Fietsverkeer nr. 30
2012

Een inspirerende stadse omgeving, weldadig, weelderig groen. In de kenniseconomie proberen metropolen en regio’s zich te verkopen. Kan de fiets daarin een rol spelen? Heeft investeren in fietsvoorzieningen zin om de economische aantrekkingskracht van een stad te vergroten? De meningen zijn verdeeld. Econoom Richard Florida, professor aan de universiteit van Toronto, denkt van wel. Volgens hem kan de fiets een plaats aantrekkelijker maken voor een groep kenniswerkers. Nederlandse wetenschappers twijfelen: wel in de VS wellicht, maar het is niet zeker of het principe ook in Nederland opgaat.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Richard Florida werd in 2002 bekend met het boek The Rise of the Creative Class. Gevraagd of volgens hem fietspaden van belang zijn voor een creatieve stad legt hij uit dat steden en regio's vier T’s nodig hebben‘om creativiteit en innovatie aan te moedigen zodat ze kunnen concurreren en bloeien in het creatieve tijdperk’. Die vier T’s zijn talent, technologie, tolerantie, en ‘territory assets’. Deze laatste T zijn de waarden en eigenschappen van een omgeving.
‘More than ever before, place matters’, aldus Florida, de plek maakt uit. Het gaat hier om de ‘vibe’ van een gebied. Florida: ‘Het promoten van fietsen kan bijdragen aan de kwaliteit van leven van een gemeenschap, het kan een plaats aantrekkelijker maken voor een groep kenniswerkers. Mensen willen leven in een omgeving die duurzaam, uniek en inspirerend voor hen is.’
Florida gelooft dat creatieve werknemers een ‘authentieke’ omgeving nodig hebben met levendigheid op straatniveau. ‘Fietsen en andere alternatieve vormen van transport geven mensen de mogelijkheid hun steden op straatniveau te beleven. Dat geeft hen een gevoel voor plaats en verbindt hen met een omgeving.'
Marco Bontje, stadsgeograaf van de Universiteit van Amsterdam, heeft meegewerkt aan een groot Europees onderzoek naar de aantrekkingskracht van Europese stedelijke regio’s, onder de titel ‘Accommodating Creative Knowledge’ Ziet hij een relatie tussen fietsen en ‘creatieve klasse’? Bontje: 'Hier in Nederland niet, in Amerika ligt dat iets anders. Fietsen is in Amerika meer een lifestyle, en een redelijk nieuwe. Ik kan mij voorstellen dat daar de ‘creative class’ meer fietst en dat het verbeteren van de fietsomstandigheden helpt om een stad aantrekkelijker te maken voor die creatieve klasse.'
Peter Pelzer, promovendus van de Universiteit Utrecht, ziet parallellen tussen de veranderingen in de economie en meer fietsgebruik. ‘We hebben een economie waarin ideeën steeds belangrijker worden, waarin niet meer van negen tot vijf wordt gewerkt en waarin de steden in opkomst zijn. Tegelijkertijd met de wederopstanding van steden zie je in veel steden het fietsgebruik toenemen.’ Maar Pelzer gelooft niet in Florida’s stelling dat meer fietspaden de aantrekkingskracht van een stad als creatieve stad vergroot.

Nieuws
2010
Het was al een tijdje geleden aangekondigd, maar nu wordt er dan toch echt werk van gemaakt. Regio Eindhoven gaat aan de slag met de Slowlane. Het moet een conflictvrij 32 km lang fietspad worden in het groen zonder verkeerslichten, die dat alle economische toplocaties van Brainport met elkaar verbindt. Het zal één van de ruimtelijke dragers van de te ontwikkelen campussen en de te herstructureren bedrijventerreinen moeten worden.
Rapport
Peter Pelzer , Master Thesis Universiteit van Amsterdam
2010
How can bicycle culture in Portland and Amsterdam be understood and explained?
Artikel
Karin Broer , Fietsverkeer 27
2011
De regio Eindhoven is bezig met een omvangrijke gebiedsontwikkeling: Brainport Avenue. De ruimtelijke drager is de Slowlane, een 32 kilometer lang conflictvrij fietspad met innovatieve snufjes dat hightech bedrijven en campussen verbindt.
Artikel
John Pucher, Ralph Buehler, Mark Seinen , Transportation Research Part A Vol. 45 no 6
2011
Trends in cycling levels, safety, and policies in Canada and the USA over the past two decades.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: