Kenniscentrum voor fietsbeleid

Mobiliteitsorganisaties pleiten voor meer fietsinvesteringen

2016

Eén miljard extra per jaar voor het oplossen van knelpunten, waaronder die voor de fiets. Dat staat op het wensenlijstje dat een aantal mobiliteitsorganisaties verenigd onder de noemer VOORUIT! heeft opgesteld met het oog op de komende verkiezingen.

De alliantie bestaat uit NS, RAI Vereniging, TLN, ANWB, GVB, RET en HTM, FMN en KNV. Ze pleiten in een manifest voor een gezamenlijke integrale lange termijn visie op mobiliteit: ‘Vanuit het perspectief van de gebruiker en met aandacht voor alle modaliteiten, inclusief de afstemming daartussen. Dat betekent een slimme mix van alle modaliteiten, individueel én collectief om zo de aanwezige capaciteit optimaal en duurzaam te benutten.’

Er moet meer geld worden uitgetrokken voor ov en wegen. Maar ook voor fietsinfrastructuur, aldus de alliantie.

Het fietsgebruik groeit nog steeds en het potentieel voor de e-bike en speed pedelec is nog groot. Daarom moet er ook geïnvesteerd worden in de potentie van de fiets en e-bike voor het woonwerkverkeer en het zakelijk verkeer ten behoeve van bereikbaarheid, gezondheid en milieu, zo schrijven de organisaties. Onder meer door te zorgen voor meer snelfietsroutes en adequate parkeerfaciliteiten. ‘Aanleg van fietsinfrastructuur scoort bovendien zeer goed in maatschappelijke kostenbaten-analyses.’

Roland Haffmans (-)
16-12-2016 @ 18:42

"Snellere en hoogfrequentere verbindingen van Intercity treinen tussen steden"  

Rupsje nooit genoeg heeft ook nog kruimels over voor de fiets. Snellere treinen kosten niet alleen veel geld maar verlagen de capaciteit van het spoor en vergroten de milieuoverlast.

Investeren in voor- en natransport is veel effectiever zoals "kansrijke mobiliteit" toont. Dus de keuze voor minder snellere treinen en meer snellere fietsroutes.

 

 

Etienne Bral (Fietsersbond)
16-12-2016 @ 22:39

Kan iemand mij uitleggen wat "reductie fijnstoot" ?betekent (voorpagina van het rapport van VOORUIT!)?

Rekening rijden, wat zijn we daar lang over aan het palaveren. Pas als de politici niet voor 18 u s'avonds in Den Haag aankomen zullen ze er misschien iets aan doen. Naar analogie van de vervuiling van de Theems die pas werd aangepakt toen het niet meer uit te houden was in "the House of Commons" en "the House of Lords" . Het hemd is nader dan de rok.

Geef het meeste geld in volgorde van de duurzaamheid van de mobiliteit en de effectiviteit. En duurzaamheid slaat op fijnstofvermindering, CO2-reductie, vermindering lawaai en ruimtewinst. Hmm, wie zou de hoogste prijs wegkapen?

Etienne Bral, actief lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Robert van Leeuwen
17-12-2016 @ 13:31

De speed pedelec zal nooit een succes worden. Is nu al het geval, want in 2016 zullen er minder van worden verkocht dan in 2015.

Komt door ontmoedingingsbeleid Fietsersbond en ministerie van I&M.

Die willen niets liever dan dat de speed pedelecers in de autofile staan op de drukke dubbelbaans stadswegen in de grote steden. Die worden dan uitgelachen door de "gewone" fietsers op naastgelegen fietspad.  Fietssnelweg is ook al verboden terrein.
 

Tja en dan koopt natuurlijk niemand zo'n super milieuvriendelijk vervoermiddel voor de middellange afstand (15-30 km). Hypocriet van ministerie en Fietsersbond natuurlijk dat ze mensen aanmoedigen om van de auto over de stappen op de snelle elektrische fiets.

Fietsersbond maakt zich druk om de snelheid speed pedelecs op fietspad, maar heeft er geen enkele moeite mee dat ligfietsers en razendsnelle Quest Velomobiel wel op het fietspad mogen rijden. En Fietsersbond is ook al groot tegenstander van app verbod. Kortom: Fietsersbond meet voortdurend met 2 maten. Is voorstander van een miljoen regeltjes voor andere weggebruikers, maar o wee, als er een App verbod komt of dat de boetes voor door rood verkeerslicht rijden, zonder licht rijden, etc. voor fieters omhoog gedaan.

Heb jarenlang heel veel auto gereden. Rij nu sinds 2,5 jaar op speed pedelec. Fietsers zijn met afstand de weggebruikers die zich met minst aantrekken van verkeersregels.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: