Kenniscentrum voor fietsbeleid

Pleidooi voor gerichte vrijstelling speed pedelecs op fietssnelwegen

2017

Op dit moment moeten speed pedelecs voorzien zijn van een blauwe snorfietskentekenplaat, maar vanaf 1 juli moeten alle speed pedelecs als bromfiets zijn gekentekend. En moeten alle speed pedelecs naar de weg of naar fietspaden waar ook bromfietsen zijn toegestaan.

Volgens de RDW rijden er in ons land inmmidels minimaal 10.750 geregistreerde speed-pedelecs. Die krijgen dezer dagen het verplichte nieuwe kentekenbewijs toegestuurd. Verder is er een onbekend aantal onofficiële snelle e-fietsen die zonder enig kenteken rondrijden.

De nieuwe regeling betekent ook dat sommige snelfietsroutes, zoals het RijnWaalPad tussen Arnhem en Nijmegen en de F35 in Twente, hierdoor niet meer toegankelijk zijn voor speed pedelecs.

RAI Vereniging en de Fietsersbond willen nu dat er een aparte vrijstelling komt voor speed pedelecs voor fietspaden met voldoende capaciteit. Met een apart verkeersbord zou zo’n vrijstelling kunnen worden geregeld, aldus de Fietsersbond.

Roland Haffmans (-)
31-05-2017 @ 13:59

Nu al vervaagt het verschil tussen "gele" en "blauwe" brommers, weer een uitzondering versterkt dit. De Fietsersbond lijkt de fietsweg kwijt als we lezen op hun site:  "De speed pedelec heeft enorm veel potentie .. dat moeten we maximaal stimuleren .. belangrijk dat we de infrastructuur hierop inrichten. Snelfietsroutes zijn gemaakt met elektrische fietsen

Telt de gewone fietser voor de Fietsersbond als bijkomend?  De snelheidsverschillen tussen een speed pedelec (tot 45 km/uur)  en een kwetsbare oudere of jongere fietser zijn te hoog, dus scheiden. In de bebouwde kom met max 50 km is het snelheidsverschil met de auto veel geringer.

Wim Bot (Fietsersbond)
01-06-2017 @ 09:32

Een nogal ongenuanceerde reactie en grote woorden. De Fietsersbond (en de Rai Vereniging) pleiten in een gezamenlijke verklaring voor toelaten van speed pedelecs op snelfietsroutes en voor een oplossing langs met name drukke invalswegen (door de wegbeheerder nader te bepalen). Binnen de bebouwde kom blijft wat ons betreft het uitgangspunt dat speed pedelecs niet op het fietspad thuishoren vanwege de snelheidsverschillen. 

Marina Govaert de Groene (Fietsersbond)
01-06-2017 @ 14:25

Ik vind dat heel NL zo in hokjes wordt geduwd dat mensen niet meer weten hoe zich te gedragen op de weg. Als het verkeer druk is, kan zelfs een auto al niet meer de maximaal mogelijke snelheid halen. Neem een voorbeeld aan het Belgische Gent, daar ben je met de fiets echt sneller dan de auto. Dus ook een auto rijd met een gem. snelheid van 15 km/u gemiddeld. Een Speed Pedelec en een bromfiets horen zich ook op de fietspaden aan te passen. Je kunt met een bromfiets alleen 30 km/u Bibeko als het kan. Er zijn al veel plaatsen waar buiten de hoofdwegen alles voor iedereen 30km/u is. Een fietser vergeet ook door de drukte dat men 'mag' voorsorteren. Veel fietspaden zijn nog te smal en ook wordt niet overal langs 60km/u wegen voorzien in fietspaden, alleen de wegen die van 80km/u naar 60km/u omlaag gegaan zijn hebben soms een vrijliggend fietspad, maar daar mag meestal een brommer ook niet oprijden. Landbouwvoertuigen rijden ook nog altijd <40 km/u., ten eerst mogen ze nog steeds niet harder. Wordt op hoofdwegen niet bekeurd als dit de doorstroming ten goede komt. We zitten ook al met die 45km/u autootjes. Levensgevaarlijk omdat ze eruit zien als een kleine auto en mogen wel op 80km/u wegen rijden. Waar mopperen we dan over, laten we de overheid eens aan hun vest trekken. De EU heeft zoveel verschillende regels, toeristen moeten eerst een wegenwetboek doornemen of minstens de voornaamste regels in hun hoofd prenten voor ze over de grens kunnen...........krom als een zichel zeggen wij hier in Zeeuws Vlaanderen

Roland Haffmans (-)
01-06-2017 @ 15:10

@: "Binnen de bebouwde kom blijft het uitgangspunt dat speed pedelecs niet op het fietspad thuishoren vanwege de snelheidsverschillen."

Bij goede snelfietsroutes is de bebouwde kom grens niet goed herkenbaar. Helaas teveel routes lijken bij de komgrens te eindigen. Vreemd met steeds toenemende bebouwing en uitdijende komgrenzen. De kwaliteit van snelfietsroutes is ook buiten de bebouwde kom vaak matig, waardoor grote snelheidsverschillen onaangenaam en ongewenst zijn. Gemotoriseerde tweewielers met trappers als randversiering horen op de rijweg.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: