Kenniscentrum voor fietsbeleid

Artikelen

Ron Hendriks , Fietsverkeer 26
2010
Twee stallingen in beeld die in 2010 in gebruik zijn genomen. De nieuwe stalling bij station Dordrecht en de opzienbarende Fietsappel in Alphen aan den Rijn. Uitdagende architectuur die de fiets nadrukkelijk op de voorgrond plaatst. Of doe maar gewoon, want dat is de fiets ook.
Dirk Ligtermoet, Ligtermoet & Partners , Fietsverkeer 26
2010
Najaar 2009 werd in de Tweede Kamer gevraagd wat decentrale overheden uitgeven aan fietsbeleid. Voor Verkeer & Waterstaat was deze vraag aanleiding om een poging te doen alle fietsbudgetten van alle Nederlandse overheidspartijen zo goed mogelijk in beeld te brengen. Daaruit blijkt dat er door de gezamenlijke overheden per jaar in totaal minstens € 410 mln wordt uitgeven.
Otto van Boggelen - coördinator Fietsberaad , Fietsverkeer 26
2010
Regionale snelfietsroutes staan de laatste tijd sterk in de belangstelling. Dat is grotendeels te danken aan het project ‘Met de fiets minder file’, dat de Fietsersbond en het ministerie van Verkeer en Waterstaat in 2007 startte. Vijf routes werden geselecteerd, met als ambitie 5 procent minder middellange autoritten op de snelweg. Inmiddels zijn verschillende evaluatiestudies verschenen. Een analyse van de bevindingen.
Ron Hendriks , Fietsverkeer 26
2010
Wat ooit gezien werd als een klein clubje gedrevenen dat ontwikkelingshulp aan de fiets koppelde, is de laatste jaren uitgegroeid tot organisatie met internationaal aanzien. Een gesprek met directeur Roelof Wittink van Interface for Cycling.
Karin Broer , Fietsverkeer 26
2010
Een loterij voor fietsers die gemeenten een middel biedt om het gebruik van de stalling te sturen. Het systeem Fiets-en-Win kan verrassend veel. En mensen vinden het leuk, zo werd duidelijk tijdens de officiële start in Apeldoorn.
Dirk Ligtermoet, Ligtermoet & Partners , Fietsverkeer nr. 26
2010
Hardenberg, gelegen in de noordoost hoek van Overijssel en grenzend aan Duitsland, is een uitgestrekte gemeente met bijna 60.000 inwoners. Met de kleine stad Hardenberg als kern. De fiets krijgt er geen speciale aandacht maar er is wel sprake van consistent beleid. En dat vertaalt zich in een prettig fietsklimaat.
Paul Schepers - Rijkswaterstaat DVS, Dick de Waard - Rijksuniversiteit Groningen , Fietsverkeer 26
2010
Tweerichtingsfietspaden brengen op kruispunten meer risico’s met zich mee dan eenrichtingsfietspaden omdat automobilisten niet rekenen op de fietsers die uit onverwachte richting  komen. Als het niet anders kan, zijn de risico’s wel terug te dringen met speciale maatregelen.
Mirjam Driessen (Milieu organisatie)
01-11-2010 @ 13:19

Rotondes zijn ook gevaarlijk met fietspaden, die uitgerust zijn met tweerichting verkeer voor de fietsers.

Maar wanneer de fietsers door de wet verplicht wordt de hand uit te steken, zou het wel eens overzichtelijker voor andere weggebruikers worden, zoals de auto's, bussen en overige verkeerdeelnemers die over de rotonde voorrang moeten verlenen aan die fietsers.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: