Kenniscentrum voor fietsbeleid

Artikelen

Ron Hendriks , Fietsverkeer nr. 30
2012
Ruim 5 miljoen Nederlanders beschikken over een smartphone.En daarvoor is inmiddels een gigantisch aantal apps verkrijg baar. Alleen in de Appstore van Apple zijn er al meer dan een half miljoen. En de Play Market van Google Androïd telt al enkele honderdduizenden applicaties. Daaronder ook steeds meer fietsapps. Leuk voor de fietser, maar verkeersonderzoekers en beleidsmakers kunnen er eveneens hun voordeel mee doen.
Dirk Ligtermoet, Ligtermoet en partners , Fietsverkeer nr. 30
2012
Rotterdam staat bekend als een autostad met bovendien een metro die on-Nederlands aantrekkelijk is. De fiets zal daarom altijd wel een onder-geschikte rol blijven spelen. Hoewel het in Rotterdam wel erg comfortabel fietsen is. Een impressie.
Willy Sweers, Ligtermoet en partners , Fietsverkeer nr. 30
2012
Het Fietsberaad brengt in het Ontwerperscafé Fietsvoorzieningen vakgenoten bij elkaar om aan de hand van concrete voorbeelden samen na te denken over creatieve oplossingen voor complexe ontwerpopgaven. Overijssel had de primeur.
Ron Hendriks , Fietsverkeer nr. 30
2012
Hoe voorkom je dat de binnenstad verstopt raakt met auto’s? Maastricht gebruikt de verkeerslichten om het verkeer naar de binnenstad te doseren. Autoluw wordt het er niet echt van, maar je staat er wel min- der vaak vast. En de fietsers pikken wellicht ook een graantje mee.
Ron Hendrikds , Fietsverkeer nr. 30
2012
Medio 2011 werd Niels Hansen manager Fietsbedrijven bij de Bovag, Hansen verwacht veel van de inzet van nieuwe media voor de branche, maar internetwinkels zullen voorlopig geen dominante rol spelen. En hoewel er een tendens is naar meer Superstores, zal de kleine fietsenwinkel blijven bestaan. 
Karin Broer , Fietsverkeer nr. 30
2012
In Fiets je fit! wordt geprobeerd mensen met een inactieve leefstijl via de eerstelijns gezondheidszorg meer te laten fietsen. Een pilot in Zwolle moet uitwijzen of deze aanpak succesvol is.
Karin Broer , Fietsverkeer nr. 30
2012
Een inspirerende stadse omgeving, weldadig, weelderig groen. In de kenniseconomie proberen metropolen en regio’s zich te verkopen. Kan de fiets daarin een rol spelen? Heeft investeren in fietsvoorzieningen zin om de economische aantrekkingskracht van een stad te vergroten? De meningen zijn verdeeld. Econoom Richard Florida, professor aan de universiteit van Toronto, denkt van wel. Volgens hem kan de fiets een plaats aantrekkelijker maken voor een groep kenniswerkers. Nederlandse wetenschappers twijfelen: wel in de VS wellicht, maar het is niet zeker of het principe ook in Nederland opgaat.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: