Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fietsstroken en fietspaden

image

Paaltjes zijn soms een noodzakelijk kwaad om (geparkeerde) auto’s te weren. Maar paaltjes brengen ook extra risico’s met zich mee voor fietsers. Hoe voorkom je dat het middel erger wordt dan de kwaal? Vele goede en slechte voorbeelden passeren de revue.

image

Goes, ‘s Heer Elsdorpweg, binnen de kom, straat met brede fietsstroken en smalle middenrijloper. Het is duidelijk dat twee personenauto’s elkaar op de middenrijloper niet kunnen passeren; er moet dan dus uitgeweken worden over de fietsstrook (B2-profiel). De fietsstroken zijn breed en realiseren daarmee grote passeerafstanden tussen auto en fietser.

image

Utrecht, Albatrosstraat, straat met brede fietsstroken en brede middenrijloper. Enkele jaren geleden heringericht tot het huidige profiel met een brede middenrijloper voor gemotoriseerd verkeer en brede fietsstroken. Op de middenrijloper kunnen twee personenauto’s elkaar makkelijk passeren (B1-profiel).

image

Amersfoort, Holkerweg, tweerichtingsfietspad. Aanvankelijk wilde de gemeente Amersfoort de parallelweg langs de Holkerweg ombouwen tot een fietsstraat. Het voordeel hiervan is dat het autoverkeer uit de zijwegen via de fietsstraat afgewikkeld kan worden. Na inspraak van de bewoners is er toch voor gekozen de parallelweg om te bouwen tot vrijliggend fietspad.