Kenniscentrum voor fietsbeleid

Verkeerslichten

image

Groningen, Herebrug-Zuiderpark, alle richtingen groen. Om verkeerslichten fietsvriendelijker te maken, past de gemeente Groningen vaak alle richtingen groen (ARG) voor fietsers toe. In dit voorbeeld de ARG-regeling op het kruispunt Herebrug-Zuiderpark. Met video.

image

Amsterdam, Raadhuisstraat, groene golf. In het najaar van 2007 is op de Raadhuisstraat in Amsterdam een groene golf voor fietsers gerealiseerd. Bij een gemiddelde snelheid van 18 kilometer per uur krijgen fietsers elf maal achter elkaar groen. De groene golf werkt in beide richtingen. Ook het autoverkeer en openbaar vervoer profiteert van de nieuwe regeling, maar wel in mindere mate. Met simulatiefimpje.

image

In 1996 nam de gemeente Zwolle de eerste wachttijdvoorspeller in gebruik.  Inmiddels zijn de technische verbeteringen zo ver gevorderd, dat steeds meer gemeenten tot plaatsing overgaan. Ook verschijnen er steeds meer varianten op de markt. Video toegevoegd.

image

Kopenhagen, Norrebrogade, groene golf voor fietsers. De gemeente Kopenhagen heeft een groene golf voor fietsers ingevoerd voor 12 VRI’s op een traject van ruim 2 kilometer. De effecten op de reistijd en het comfort voor het fietsverkeer zijn zeer positief. De bus ondervindt wel nadelen. Met video.

image

Utrecht, Biltstraat-F.C. Dondersstraat, VRI. Bij de aanleg van de busbaan is dit kruispunt zo ingewikkeld gemaakt, dat een fietsvriendelijke regeling bij de huidige vormgeving erg moeilijk is. Diagonale oversteken, absolute HOV-prioriteit, een spoorwegovergang. Met video-impressie.

image

Oosterhout, kruispunt Holtroplaan-Europaweg, regengevoelige VRI. De gemeente Oosterhout heeft op 2 juli 2007 een regengevoelig verkeerslicht in gebruik genomen. Als het regent krijgen fietsers bijna dezelfde voorkeursbehandeling als de bus.

image

Kampen, Europa-Allee, fietsoversteek met VRI op aanvraag. Bij de herprofilering van de Europa-Allee is ook een belangrijke fietsoversteek aangepast. De oversteeklengtes zijn verkort, zodat de meeste fietsers zonder hulp van de verkeerslichten kunnen oversteken. Desgewenst kunnen minder capabele fietsers wel groen aanvragen met de drukknop.

image

Utrecht, Vredenburg, Catherijnenbaan, VRI. Luuk Misdom, een stagiair van de gemeente, constateerde dat de regeling op dit kruispunt een langere cyclustijd had dan werkelijk nodig was. Nog binnen zijn stageperiode zijn aan aantal eenvoudigen aanpassingen doorgevoerd, waar alle vervoerwijzen van profiteren. Met video-impressie.