Platform Veilig fietsen

Cijfers over fietsen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:22-10-2020
De jaarlijkse uitgave Mobiliteit in Cijfers/Tweewielers laat de cijfers zien tot en met 2019. Dus nog zonder de Corona-effecten. En hoewel de meeste ontwikkelingen wel bekend voorkomen, verassen die fietsaantallen toch altijd weer. Een paar voorbeelden.

  • De uitgave van Bovag-Rai begint met de verkoop van nieuwe fietsen. In 2019 waren dat er iets meer dan 1 miljoen. Ruim 400.000 waren elektrische fietsen. Die zorgden voor 70 procent van omzet bij fietshandelaren.
    Zeven van de tien verkochte fietsen zijn nieuw, de rest tweedehands.

    Dat is maar een deel van het verhaal. In totaal werden in 2019 3 miljoen fietsen ingevoerd en 1,2 miljoen geproduceerd. De helft gaat naar het buitenland. De meeste fietsen worden gemaakt en verkocht in Europa. Maar, ruim 1 miljoen fietsframes worden van buiten Europa gehaald.
    In Europa worden de meeste fietsen verkocht in Duitsland, zo’n 4 miljoen, gevolgd door Frankrijk en Groot-Brittannië met ca. 2,6 miljoen.

    In 2019 werden in ons land zo’n 4000 speed pedelecs verkocht, wat het totaal voor begin 2020 brengt op 18.654. De niet echt goedkope Stromer (4000-7000 euro) is verreweg de meest verkochte speed pedelec.
    De snorfiets zakt verder weg. De nieuw-verkopen daalde met 8%. Er werden meer bromfietsen verkocht, een stijging van 37%.

    Er werden ook weer veel fietsen gestolen. In 2019 waren dat er 66.690.

    De Nederlander fietst gemiddeld in 2018 nog even ver als in 1991, namelijk 2,43 km/dag.
    De meeste fietskilometers gaan van en naar het werk, gevolgd door de categorie vrijetijdsfietsen (zoals voor sport, hobby, horecabezoek). Onderwijs, cursus en kinderopvang staan op de derde plaatst, gevolgd door winkelen, boodschappen doen.

    En voor dit alles staat (onder andere) 34.600 km aan fietspad ter beschikking.

Relevantie

Scroll naar boven