Platform Veilig fietsen

E-fietsers gedragen zich (in China) anders bij rood licht

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:21-10-2020
E-fietsers rijden vaker door rood. Tenminste in China. In Nederland zijn daar nog geen aanwijzingen voor.

  • Roodlichtnegatie is in China kennelijk een behoorlijk probleem, want de laatste jaren is het meerdere malen onderwerp van onderzoek geweest. In het meest recente onderzoek [niet open access] werd het gedrag van 6930 fietsers bij verkeerslichten in Nanjing met videoregistratie vastgelegd en geanalyseerd.

    Daarvan reden er 1464 door rood, ofwel 21,1%. Dat deden zo vooral tijdens de begin- en eindfase van het rode licht. Dat is overigens minder dan in Nederland, zo lijkt het. Het percentage roodlichtrijder onder fietsers lag  in Nederland rond 27 procent volgens een TU-Delft onderzoek uit 2013, maar het verschilt sterk per locatie.

    Het percentage roodlichtrijders lag in China aanzienlijk hoger bij e-fietsers (26,5%) dan bij gewone fietsers (11,7%). De Chinezen wijten dat vooral aan de hogere snelheid van e-fietsers, die daar 8 km hoger ligt. Dat verklaart wellicht waarom we daar in Nederland nog geen aanwijzingen voor hebben, want de snelheden verschillen hier weinig.

    En ook onderzoekers in Duitsland vonden een paar jaar geleden in ieder geval geen verschil in het aantal roodlichtovertredingen van gewone fietsers, e-fietsers en speed-pedelecrijders.

    Het Chinese onderzoek leverde echter nog enkele opmerkelijke bevindingen op, waarvan niet duidelijk is of het hier ook speelt. Zo leidt de aanwezigheid van een countdown-timer tot een toename van het aantal roodlichtrijders, zelfs met 74%, vooral aan het begin en einde van de cyclus. Kennelijk zijn fietsers bang dat ze moeten wachten, of dat ze te laat vertrekken, zo vermoeden de Chinese onderzoekers.

    Ook vond men een verband tussen roodlichtnegatie en groepsgrootte. Het daalde van 33,2% voor één persoon tot 9,3% voor meer dan 8 fietsers. Kennelijk speelt de sociale norm hier een rol.
    Als oplossingsrichting denken de Chinezen aan striktere handhaving en hogere boetes. Maar ook aan het inzetten van specifieke verkeerseducatie-programma’s.
     

Relevantie

Scroll naar boven