De belangrijkste ongevalsoorzaak is een aanrijding met een auto (41 procent), waarbij de automobilist in de meeste gevallen het ongeval veroorzaakt. In een derde van de gevallen is er sprake van een eenzijdig ongeval. Unfallforschung der Versicherer (UDV) analyseerde bijna tienduizend ongevallen op wegen buiten de bebouwde kom in negen deelstaten van Duitsland, onderzocht in vierhonderd gevallen de toedracht en bracht op veertig locaties de verkeerssituatie in kaart, bijvoorbeeld door de controle van zichtafstanden en snelheden.
Uit de resultaten blijkt dat 68 procent van de ernstige fietsongevallen plaatsvindt op kruispunten. Volgens de statistieken van de politie veroorzaken de fietsers deze ongevallen meestal zelf, door voorrang te nemen op auto’s. Een gevolg van een gebrek aan veiligheidsmaatregelen, zo zegt Kirstin Zeidler, hoofd van UDV: “Onze analyse van ongevalslocaties laat zien dat er vaak een vrijliggend fietspad ontbreekt, dat er op twee van de drie plaatsen zichtbeperkingen zijn en dat automobilisten op de helft van de kruispunten 70 kilometer per uur mogen rijden.” Fietsers die op twee-richtingsfietspaden rijden en van rechts komen worden vaak over het hoofd gezien.
De overige fietsongevallen vinden plaats op de weg, waar vaak geen vrijliggend fietspad is. Op de wegen buiten de bebouwde kom in Duitsland geldt niet zoals in de steden dat er bij een snelheid van 50 km/h of hoger een vrijliggend fietspad moet zijn. De ongevallen vinden meestal plaats waar men 70 km/h mag rijden, auto’s rijden bij slecht zicht door de schaduw van bomen of de schemering bij fietsers achterop.
UDV pleit voor veilige oversteekplaatsen voor fietsers op kruispunten, het verminderen van zichtbeperkingen en het verlagen van de maximumsnelheid op plaatsen waar slecht overzicht is. Ook zouden landbouwwegen moeten worden gebruikt voor fietsverkeer en bestaande fietspaden moeten worden uitgebreid of nieuw aangelegd. Tegelijk vindt men ook dat automobilisten beter rekening moeten houden met fietsers en bij beperkt zicht de snelheid moeten verlagen. Fietsers zouden wegen met een hoge maximumsnelheid moeten mijden en moeten zorgen voor meer zichtbaarheid met goede verlichting en reflecterende kleding.
Bron: UDV